A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni. Egy jó brief, vagy kérdéssor azokra keresi a választ, amik átgondolása mind az ügyfél, mind a grafikus hasznára válik. Ha ezeket feltérképeztük, csak akkor jöhet a grafikussal való egyeztetés, majd a tervezés.
Sokszor hosszú folyamat eredményeképp születik meg a végleges logó, hiszen nem mindig egyszerű elsőre eltalálni a formát, a betűtípust, a színt. Azonban megéri a legapróbb részletekkel is foglalkozni, hiszen a logó lesz az egész arculat központi eleme, ami gyakorlatilag mindenhol megjelenik.
Néhány pontban összefoglalom a tervezéshez szükséges információkat, illetve a tervezési folyamat pár kulcsfontosságú lépését is szeretném kiemelni.
Az első és legfontosabb kérdés, hogy egy teljesen új logó, vagy a jelenlegi modernebb verziójára van szükség?
Véleményem szerint a korábbi logón végzett ráncfelvarrás általában nehezebb, mint egy újat kitalálni, hiszen sokszor túlságosan is ragaszkodunk a régi vonalvezetéséhez, kialakításához, illetve a márka örökségét is igyekszünk tiszteletben tartani. Ebben az esetben azt is fontos mérlegelni, hogy melyek azok az elemek, színek, elrendezés, amely nem változtatható, és melyek azok, amik rugalmasabban kezelhetők. A modernizálás nem ördögtől való, hiszen haladni kell a korral, de néha nem jól sülnek el ezek a projektek és gyakorlatilag visszatérünk a régi logóhoz picit módosítva.
Következő lényeges lépésként ismernünk kell a cég tevékenységét.
Ha a vállalat olyan terméket gyárt, vagy olyan szolgáltatást nyújt, amely vizuálisan jól megjeleníthető, akkor érdemes azt valamiféleképpen beleintegrálni a logóba. Ezzel ugyanis könnyen megteremthetjük a kapcsolatot a tevékenységi kör és az arculat között, továbbá útmutatást adhat a fogyasztónak, hogy a cég mivel foglalkozik.
Mivel a jövőbeni vásárlókat akarjuk megszólítani, elengedhetetlen, hogy megismerjük azt a célközönséget, akikhez szólni akarunk.
Fontos, hogy ők javarészt melyik nem képviselői, milyen életkorban vannak, milyen jövedelemmel rendelkeznek, mik az érdeklődési köreik, stb. Talán az életkor és a nem lehet a legjelentősebb a demográfiai ismérvek közül, hiszen ezek befolyásolják leginkább, hogy milyen stílusban gondolkozzunk, milyen színeket használjunk, és hogy mennyire mehetünk el mondjuk a modernebb irányba. Fontos, hogy ne a család, a munkatársak és a jó barátok véleménye legyen a perdöntő a logóban, hanem a vevőinké. Kérdezzük meg a legjobb partnereinket, végezzünk el egy mini kutatást, esetleg készítsünk kérdőívet egy pici nyereményjátékkal és sokkal közelebb jutunk a megoldáshoz.
A logótervezés folyamatának sarkalatos pontja a versenytársak arculatának vizsgálata.
Kétféle irányba terelhet minket a konkurencia arculata. Vagy hasonló koncepcióban gondolkozunk, vagy teljesen másfelé kell elindulnunk. Érdemes más tevékenységet folytató cégek között is körülnézni, hiszen, ha találunk az elképzelésünkhöz hasonlót, akkor az remek iránymutatás és inspiráció lehet. Ebben az esetben azonban ügyelni kell arra, hogy még véletlenül sem egy másolat legyen, inkább csak a tervezés kezdőlöketét adja meg. Ha a megrendelők táborát erősíted, akkor nagyon sokat fogsz segíteni a tervezőnek, ha a neked szimpatikus és rád jellemző néhány logót keresel a számára, hiszen látni fogja az ízlésedet és nem egy teljesen más irányba indul el.
Ha az előbbiekben felsorolt négy területet megvizsgáljuk, úgy gondolom elegendő információval rendelkezünk ahhoz, hogy belevágjunk a tényleges tervezésbe.
Mint azt korábban is említettem, ha van rá lehetőség, érdemes azon gondolkozni, hogy a cég profiljába tartozó tevékenységet, hogyan lehet logó formájában megjeleníteni. Erre jó példának tartom a Composite Labs logóját. Itt az emblémában a karbon mintázat jelenik meg, amely a cég fő tevékenységéhez kapcsolódik, hiszen kompozit anyagok felhasználásával elsősorban versenyautó elemeket gyártanak.
Másik lehetőségünk, hogy a cégre, szervezetre jellemző dolgot jelenítünk meg. Lehet hogy sok tevékenysége van egy cégnek mégis lehet olyan szolgáltatása, terméke, egy jellemző épülete, ami megkülönbözteti a többitől. Az alábbi Piktor logó alapját nem mi terveztük, viszont a 30 éves kiegészítést már mi készítettük.
Ha az előző két irány közül egyik sem kivitelezhető, a cég nevének kezdőbetűiből is készíthetünk emblémát, mint például a cegarculat.hu esetében. Ha két, vagy több betűből áll a logó, fontos, hogy megtaláljuk köztük a megfelelő kapcsolatot, annak érdekében, hogy egy egységes képet alkossanak.
Betűtípus
A megfelelő betűtípus kiválasztása időt igénylő folyamat. Viszont kulcsfontosságú lépés a tervezés során, hiszen a logók többségének szerves része a cég neve, sőt van, hogy önmagában a felirat a logó, így tehát a tökéleteset kell megtalálni. Ha az embléma bonyolultabb és színesebb, akkor érdemes egy letisztult vonalvezetésű fontot (betűtípust) választani, hogy ne elnyomja, hanem kiegészítse azt.
Ha a grafika viszonylag egyszerű, vagy teljes mértékben tipográfiai logót készítünk, jó opció lehet a különböző fontok kombinálása, a méretek változtatása, vagy a színekkel való játék. Eltérő fontok alkalmazása során általános érvényű szabály, hogy „a kis különbség nem különbség”. Tehát minél inkább hasonlít a két betűtípus egymáshoz, annál kevésbé ajánlott azok együttes használata. Lehet, hogy ez egy viszonylag hosszadalmasabb folyamat, és rengeteg betűtípust végig kell próbálgatnunk, de mindenképp érdemes erre időt szánni.
Színek
A másik kritikus pont a szín kiválasztása lehet. A különféle színek szorosan kapcsolódnak az emberi érzelmekhez és lelkiállapotokhoz, így koránt sem mindegy, hogy milyen árnyalatokat választunk. A meleg színek, például a sárga, a narancs és a piros árnyalatai a vidámságot, könnyedséget, kiegyensúlyozottságot jelentik, emellett pedig étvágygerjesztő hatással vannak a nézőre. Ezzel magyarázható, hogy a legtöbb gyorsétterem logójában, arculatában ezeket a színeket láthatjuk. Ezekre remek példa lehet a Mc Donald’s, a KFC és lényegében a bevásárlóközpontokban található éttermek jelentős többsége. A hideg színek a tisztaság, a frissesség és a komolyság megtestesítői. Az sem mindegy, hogy mennyire élénk, vagy fakó színt használunk, hiszen teljesen más hangulatot kölcsönöz egy vidám, élettel teli szín, mint egy komor, kicsit fakóbb árnyalatokkal ellátott illusztráció. A szín kiválasztásához segítség lehet akár a cég tevékenysége is, hiszen például egy környezetvédelmi témához a zöld szín fog leginkább passzolni. (A színek hatásáról készült egy hosszabb cikk amit itt olvashatsz)
Érdemes arra is ügyelni, hogy lehetőség szerint a logó alkalmazható legyen függőleges és vízszintes elrendezésben, fekete-fehérben, illetve háttérrel és háttér nélkül is. A végleges logót pedig vektoros formában (.ai, .cdr, .eps) is el kell kérned a grafikustól, hiszen a további felhasználáshoz is így fog kelleni.
Nem könnyű feladat egy logó tervezése, de a fentebb részletezett kérdésekkel sokkal több információval fog rendelkezni a tervező grafikus és olyan logót fog számodra megálmodni, amit jól tudsz majd használni. Jellemző lesz rád és cégedre is, sőt támogatni fogja fejlődését. Természetesen a lista ezekkel a kérdésekkel nem ér véget, nem teljes, de indulásnak egy jó alapot ad, hogy milyen információkkal kell készülnöd tervezés előtt.
Ha épp kétségek között vergődsz hogyan is kellene a logódhoz hozzányúlni, vagy épp új vállalkozásodhoz keresed a grafikai partnered, várunk egy kötelezettségmentes találkozóra!
Tisztázzuk kétségeidet és alkossuk meg az új branded, márkád!
Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.
Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!
Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!
Samu Cynthia vagyok. Közgazdász végzettségem ellenére lassan egy éve dolgozom grafikusként. A mindennapokban azonban igyekszem a két területet vegyíteni, az egyetemen tanultakat hasznosítani, főként a marketing vonalán. Két éve kezdtem a digitális rajzolás világa felé érdeklődni, szinte teljesen autodidakta módon tanultam meg mindent, ami a jelenlegi munkám alapját képezik. Leginkább logó- és arculattervezésben, könyvek szövegének tördelésében, és látványtervek készítésében vagyok jártas.