Bártfai BalázsBeszélgetés Bártfai Balázzsal a „Tartalommarketing a gyakorlatban” című könyv szerzőjével.

Ha ma bármilyen szinten is foglalkozol az online világgal, biztosan találkoztál azzal, hogy azt tanácsolta a marketinges, hogy készíts tartalmat. Blogolj, terjeszd és minden jó lesz, hiszen szakértő leszel, szeretni fogja a Google és ömleni fognak az érdeklődők, sőt a megrendelések is.
Balázs volt az első, aki leírta, hogy ezt hogyan csináld, érthetően, példákkal és itt Magyarországon!

Balázs nem mint szövegíró, hanem mint vállalkozó kezdett el a témával foglalkozni, így egy egészen más szemszögből világítja meg a témát. Maga is sikeres online vállalkozó már 15 éve, így központi kérdése, hogy hogyan lesz ebből kézzel fogható anyagi hasznod. Azonnal használható tudást ad át úgy, hogy azt meg is tudod valósítani. Ma ez egy nagyon fontos kérdés, jövőre még inkább létkérdés lesz, ezért beszélgettünk vele. Hosszú, de érdemes elolvasnod, mert egy picit másként fogsz tekinteni a tartalommarketingre.

– Mi a tartalommarketing?

Kezdem azzal, hogy én mit gondoltam a tartalommarketingről. Egy ideje vállalkoztam és hallottam róla, hogy tartalmat kell írni, mert az jó. De mivel nem vagyok szövegíró, ezért nem akarok blogot vezetni, mert vállalkozni szeretek. Azt gondoltam, hogy a tartalommarketing az szövegírás, de rájöttem arra, hogy valójában egy kifinomult stratégia. Arról szól, hogyan lehet értékes tartalmakkal edukálni, oktatni a piacodat, és így egyre több bevételre, valamint több és egyre elkötelezettebb, hűségesebb vevőkre szert tenni. Ezt nem tudod mással megtenni, csak kiváló tartalommal.

Már történelem, de nézzük meg mi működött és hogyan működött!

15 éve volt egy weboldalam, ami akkor már ért valamit, mert sok embernek nem volt weboldala.

A weboldalon mi volt? Tartalom.

Tartalommarketing-kep

A tartalommarketing nem csak a szövegírásról szól!

Időben továbblépve, kiküldtél egy 5-6 részes hírlevél sorozatot és jól működött. 2004-2005-ben, nem voltak még hírlevél küldő szoftverek, de készítettünk egyet, ami azt tudta, hogy feliratkoztál és megadott időközönként kiküldte az egyszerű leveleket. Ezzel a hírlevél sorozattal, amiben leírtam azt, amit én úgy gondoltam, hogy le kellene írni (még főiskolásként), el tudtunk adni 2 db 160 ezer forintos saját fejlesztésű webáruházat havonta.

Következő fejlődési pont a Google és a Facebook, azok hirdetési rendszerei és a landing page-ek. Mindenki landing page-eket kezdett gyártani, amivel feliratkozókat szerzett, majd hírlevél sorozatokat küldött. Már akkor is minden a tartalomról szólt és ez működik még ma is, csak azt láttam, hogy ez is egyre nehezebb. Egyre inkább romlott a hatékonyságuk, pedig szénné csiszoltam az AdWords hirdetési kampányom, folyamatosan javítottam a landing oldalam. Bújtam, hogyan lehetne még jobban felépíteni. Feltérképeztem a látogatók viselkedését, mégsem javult arányaiban jobban az egész rendszer teljesítménye. Be kellett látni, hogy ezen nem tudok tovább javítani, váltani kell és ekkor jött a tartalommarketing.

2015 elején megbíztam egy szövegíró csapatot, hogy kezdjenek el blogot írni. Hol írjuk a blogot?
A blog.hu oldalon, az ingyen van, és ha jó a cikk, akkor kikerül az index címlapjára és hoz egy csomó látogatót. Kitaláltam a csapatnak, hogy ha jó cikket írnak, ami kikerül az index oldalára, akkor kapnak 10 ezer forint bónuszt cikkenként. Ez tök jól működött, nagyon sokszor kint is voltunk az indexnek a címlapján. Volt belőle 8-10 ezer olvasó. Ugyanezt AdWordsből finanszírozni brutális költség lett volna, de volt egy probléma, hogy ez nem hozott semmilyen üzleti eredményt. Nem volt belőle rendelés.

Még mindig ott tartottunk, hogy írjunk szöveget és akkor, ha olvasnak minket, visszatérnek, megkeresik az oldalunkat, utánanéznek a szolgáltatásainknak és vásárolnak. Az egész egy mitikus ködben lévő dolog, remény, hogy majd történik valami.

Cegarculat-blog-tartalommarketing

A Cegarculat Blogunk is fejlődik folyamatosan tartalmilag. Legnagyobb kihívás a frissesség és rendszeresség.

– Még listát sem építettél tudatosan?

Volt hírlevél feliratkozási lehetőség, csak már akkoriban is elég komoly megkötései voltak a blog.hu rendszernek. Ha úgy nézett ki, mint egy céges, üzleti blog, akkor nem tettek ki az index címlapjára. Ma ez még kötöttebb, mert ha ma kikerülsz az index címlapjára, akkor egy külön ablakban jelenik meg a cikked az Index 2-n, tehát nem visz át a blogodra, és a jobb oldali sáv nem látszik. Ha a cikkbe elhelyezel egy linket, akkor az ki sem kerül.

Rossz volt a motiváció is, hiszen arra motiváltam a szövegírót, olyan cikket írjon, ami kikerül az index címoldalára, pedig ide leginkább a populáris cikkek kerülnek ki. Nem az kellett volna, hogy mindenki olvassa a cikkemet, hanem olyan emberek olvassák, akik a potenciális vásárlóim lehetnek. Gyakorlatilag hellyel-közzel kapcsolódó témákat dolgoztak föl, amik az én vállalkozásomba passzoltak. Rengeteg olvasónk volt, de nehéz volt ebből bármilyen üzleti eredményt kicsiszolni.

– Hogyan kezdje el ma egy vállalkozó?

Ne így! Valószínűleg mindenki hasonló gondolatokkal a fejében kezd bele a tartalommarketingbe. Azt tudom elmondani, hogy én milyen zsákutcákba, problémákba futottam, amit a könyvembe le is írtam, viszont azok megoldása is megtalálhatóak benne. Egy idő után elkezdett zavarni, hogy a szövegíró nem olyan cikket ír, amiket én szeretnék. Olyan cikket írt, amire azt gondolta, hogy népszerű lesz és nem is hibázott, viszont nem akartam, hogy arról írjon, mik a biztonságos jelszavak, mert az nagyon nem illik az én cégem profiljához. Ezért megtanultam, hogyan kell szöveget írni, ami szintén kikerült az index címlapjára és 42 ezer ember olvasta el. Erre bármelyik vállalkozó képes.

Ez a cikk 1 db rendelést hozott 42 ezer olvasóból, ami elképesztően rossz arány. Leginkább ezért egy saját blog indítása mellett döntöttem, mert ha komolyan gondolja valaki, sajátot készít.
A saját blogod a saját médiád, újságod, tv csatornád. Míg fizeted a tárhelyet és a domaint, az megmarad és hozzá tudod kötni mindenhez: Google-hoz, Facebook oldalhoz, LinkedIn-hez, Pinterest-hez, bármihez, nincs megkötésed.

Legfontosabb tanács: saját oldalon kezdj blogolni!

Másik: ne akarj népszerű cikkeket írni!

Olyan cikket írj, ami a célpiacodat érdekli. Ha mahagóni bútorokat árulsz, akkor ne cuki cicákról írj, mert az sok embert érdekelne, de üzleti hasznod ebből soha nem lesz. Írj a mahagóni bútorok ápolásáról, arról hogyan lehet megállapítani egy mahagóni bútorról, hogy eredeti vagy hamisítvány, és mire kell odafigyelni a vásárláskor. Olyan dolgokat fogalmazz meg, amik azokat az embereket érdekli, akik éppen azon gondolkodnak, hogy mahagóni bútort vesznek, hiszen neked ők a potenciális vevőid.

– Szerinted el kellene kezdeni a vállalkozóknak írni tanulni, vagy először bízzanak meg valakit? Vagy mind a kettőt csinálja egyszerre? Én a kettőt egyszerre alkalmazom, így elég sok tartalmat tudok biztosítani az olvasóimnak.

Az első lépés, megtalálni mik azok a témák, amik érdeklik a potenciális vevőket. Ha valaki egy ideje vállalkozik, akkor ez egy egyszerű dolog. Megnézi, mik a leggyakrabban feltett kérdések és a 10 leggyakoribb kérdésből készít egy külön blogcikket. Ezt tanította pl. a Wolf Gábor is, hogy a hírlevél sorozatot úgy építsd fel, hogy válaszoljon ezekre a kérdésekre. Ma már nem hírlevélben küldjük ki, hanem készítünk belőle egy blogcikket. A hírlevelet vagy olvassa, vagy nem, de a blogcikket többen olvassák, mert meg lehet osztani a Facebookon, lehet hirdetni az AdWords-ben, és még a Google kereső is kidobja találatnak. Sokkal jobban megéri!

– Gyakorlatilag a hírlevélben linkeket küldesz ki, hogy hol találják meg az új cikket?

A hírlevél egy kapcsolattartássá válik ezen a szinten, hogy minél több ember jöjjön vissza és olvassa el az újabb és újabb cikkeidet. Van egy csomó más lehetőséged is, hogy megtaláld, hogy mi az, ami érdekli a piacodat. A legegyszerűbb dolog, ha az ügyfélszolgálatra bejön két ugyanolyan kérdés, abból írsz egy blogcikket.

– Vagy készíts egy videót!

A videóból is csináltass blogcikket, mert a cikket jobban szereti a kereső. Furamód a felhasználók közül is jobban szeretik, mert szeretik egyszer megnézni a videót, de kétszer már nem. Rákeres a fontos részre sőt visszamegy, emlékszik rá, hogy volt valami és próbálja megtalálni. A videót nem fogja így megtalálni.

– Egyébként ez reális, mert ha utazol vonaton, buszon, vársz az orvosnál, nem a videót fogod megnézni, mert nem tudod meghallgatni, hanem olvasol. Sokan viszont úgy gondolják, hogy az emberek már nem olvasnak.

Attól függ mi a problémád. Ha arra kelsz, nagyon fáj a derekad és eddig nem fájt soha, sőt ez napokig tart, akkor elkezdesz utána olvasni mindennek a derékfájásról. Milyen széken ülj, hogy ne fájjon a derekad, és örülsz, ha találsz egy hosszú cikket, ami kifejti a témát és nem kell 80-at végig olvasnod. A probléma tudata a kérdés. Nem fogok elolvasni hosszú cikket, ha nem égető a probléma. Ha égető a probléma, vagy arról ír, ami nekem fontos, elolvasom. Ha éppen építkezés előtt állok és arról ír a cikk, hogyan lehet lakásfelújításon hatalmasakat bukni vagy sokat spórolni, akkor elolvasom.

– Sőt nem egyet fogsz elolvasni, hanem több ember többet lát, többet tud, és több szempontból megvizsgálja ugyanazt a kérdést.

Gyakorlatilag a legegyszerűbb dolog tényleg az, hogy megnézed, mi az, ami tényleg érdekli az ügyfeleket, miket szoktak kérdezni és azokból szerkesztesz cikket. Cikkből lehet készíteni videót, a videóból pedig hanganyagot, hiszen van, aki autóban szeret hallgatni podcast-eket, vagy futás Tartalommarketing-mozaikközben, tehát érdemes a tartalmakat újra hasznosítani. Visszatérve a kérdésedre, hogy ki írja a cikket. Leggyakoribb probléma, amivel találkozom, hogy megbíznak egy szövegírót, de az nem tud olyan minőségű cikket írni, mert a szövegíró abban az iparágban nem szakértő. Az ügyvezetőnek, vagy a cég tulajdonosának nincs ideje írni, vagy nem is tud írni. Ha cikkeit úgy írja le, mint ahogy egy kocsmában mondaná el valakinek, abból már egy jó írás lesz. Van néhány dolog, amit érdemes átnézni miután a cikket megírta az ember. Milyen szavakat gyomláljunk ki, milyen szavakat tegyünk hozzá, hogyan változtassuk meg a címet, milyen képeket rakjunk bele. Gyakorlatilag ezzel egy szakmai unalmas szöveget is fel lehet dobni tök egyszerűen, de ezt már nem kell az ügyvezetőnek csinálnia, ezt már kiadhatja bárkinek. Ez egy automatizálható folyamat. A titkárnő is el tudja végezni ezt a feladatot, így ez már nem az ügyvezető idejét terheli.

Másik megoldás:

A legzseniálisabb hibrid megoldás, hogy fogadok egy szövegírót, és vagy ő mély interjúkat készít velem, ha nagyon profi és akkor tényleg ütős lesz a cikk; vagy én, amikor úton vagyok, futok, autózok, felmondok egy-egy gondolatot a telefonomra és ezt a hanganyagot adom oda neki, hogy ebből írjon cikkeket. Ezzel a megoldással benne lesz az értékes tudás és meg lesz a szakmaiság,

sőt nem került senkinek sok idejébe, mert ő csak felmondta a gondolatait, és átküldte. Ha én vagyok a cégemben az
agytröszt, akkor én elmondom, hogy mi a szakmaiság,
ő meg szépen kiszínezi úgy, hogy ez érthető legyen. Azt gondolom, hogy ez egy jó megoldás. Nyugodtan elkezdhet egy cégvezető is írni szöveget, mert annyi az egész mintha leülne beszélgetni egy barátjával. Nem kell attól félni, hogy az ő személyisége nem megfelelő, hiszen egy csomó cég abból nőtte ki magát, hogy extrém kommunikációt kezdett el folytatni.

A cikk még nem ért véget viszont a magazinunkban végig olvashatod!
Semmi mást nem kell tenned, mint az alábbi oldalon megadod az e-mail címed és már küldjük is a 32 oldalas magazinunkat, 5 db hasonló értékes cikkel!

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

15 + 3 =

Tekinthetünk rá úgy, mint egy mobil applikációra, csak az a nagy különbség, hogy a mobil applikációt el kell érnem, hogy valaki letöltse, és ne törölje a telefonjáról. Ebben az esetben nem kell elérnem ezt, mert ott van a telefonján a Messenger és kommunikál vele. Azért is nagyon jók a Messenger chatbotok, mert egy olyan kommunikációs csatornát kínálnak az emberekhez, ami eddig nem létezett.
Beszélgetés Bártfai Balázzsal a „Tartalommarketing a gyakorlatban” című könyv szerzőjével. Ha ma bármilyen szinten is foglalkozol az online világgal, biztosan találkoztál azzal, hogy azt tanácsolta a marketinges, hogy készíts tartalmat. Blogolj, terjeszd...
Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.

A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed

Pin It on Pinterest

Share This