Az előző részben taglaltuk, hogy miért is szükséges számodra is márkaépítés. <Az I. részt itt találod> Szeretném tovább folytatni a gondolatfolyamot azzal, hogy mit is kell tenned a márkád érdekében, hiszen aki márkát épít, az a jövőt építi.

 

Mit gondolj át mikor brand építésre szánod magad, miket kell mindenképpen megtenned?

Adj valami plussszt!

Legyen valami hozzáadott érték, ami nincs sehol máshol, vagy nagyon nehezen másolható. Itt arra gondolok, hogy például egy Sony vagy Samsung termék valószínű sokkal többe fog kerülni, mint egy kommersz gyártó ugyanazt tudó terméke, mégis a legtöbben a drágábbikat fogják megvenni. Hogy ez az előny a megbízhatóbb működés, vagy az ötletesebb tervezés, esetleg az innovatív technológia, igazából teljesen mindegy.
A lényeg, hogy a vevők ismerjék a márkád előnyeit és a polcok előtt állva a termékedet válasszák.
Ne csak óriási céggel példálózzunk, itt van pl. Kürt Zrt., akikről a világon minden informatikában jártas kolléga tudja, hogy mivel foglalkozik, mert nevük egyet jelent az adatmentéssel. Ha minden kötél szakad és egy adattároló fölmondja a szolgálatot, akkor a Kürt az, aki vissza tudja állítani az adatokat. Ha fontosak az adatok, minden pénzt megadnak érte. Neked mi fontos?
Ha nincs még ilyen egyszerűen magyarázható előnyöd, akkor alkoss egyet.

A megfelelő üzenet kulcsfontosságú

Ha nem tudod kik a vevőid, akkor meg kell ismerned őket, hogy a megfelelő üzenetet közvetítsd nekik. Az üzeneted legyen,

  • egyszerű, frappáns
  • könnyen megérthető
  • érzelmekre ható
  • hordozza márkád értékeit

Ezt így marha könnyű leírni, de megalkotni annál nehezebb. Kérdezz meg egy-két márkákkal is foglalkozó marketinges szakembert, vagy egy igazi brand managert, hiszen ők azok, akik már végigvittek egy-egy olyan projektet, ahol márkákat kellett kitalálni vagy felépíteni.

Az elvárások teljesítése vagy túlteljesítése

Egy márkától elvárod, hogy azt kapd, amit ígérnek. Ez a kulcs szó: „ígéret”, hiszen a marketing szövegeknek az életérzés mellett az igazságot kell tükröznie. Egy ideig lehet fújni a lufit, meg lehet operálni fantasztikus marketingígéretekkel, de ha ez a valóságot nem tükrözi, bajban leszel. Nincs az a brand manager, aki kihúz a csávából. Ha nem tartod be ígéreteidet, akkor előbb-utóbb a vásárlók fognak ítéletet mondani feletted, azzal hogy messzire elkerülik az üzletedet.

Gondolj bele: meg fogsz venni egy olyan BMW-t, amiben mondjuk egy kicsi Suzuki motor van? Jó mondjuk ez egy elég erős példa, de biztos vagyok benne, hogy a BMW márkáján ütnének csorbát egy ilyen öszvér megoldással. Valószínű prémium áron sem tudnák eladni ezeket az autókat, mint a jelenlegi BMW-ket, mert ez összeegyeztethetetlen a márkával.

Áteshetsz a túloldalra, mikor nem csak teljesíted az elvárásokat, hanem túl is teljesíted. Ez a lehető legjobb márkaépítés, hiszen ha jobban teljesítettél mint ígérted, tovább fognak ajánlani a jó vevőid, ami a leghatékonyabb marketingfogás is egyben.

Infoartnet Magazin banner

Felmerülhet a kérdés, hogy ki a márka igazi tulajdonosa?

Egyszerű kérdés, mégis sokan nem biztosak a válaszban. A Brand vagy a márka tulajdonosa, a cég legfelsőbb vezetője, vagy annak a tulajdonosa. A márkával kapcsolatos kérdésekben a legfelsőbb szinteken kell hogy döntsenek, mert a márka az az egyik legnagyobb értéke a cégnek. A vállalat nem működőképes a márka nélkül és a márka a vállalat nélkül.

Több szakember szerint a márka a vásárlóké, hiszen ők azok, akik megteremtették, az ő fejükben él, és fogyasztók nélkül egy márka életképtelen. Kevés cég törődik tudatosan a márkájával és ezzel a vállalat létét veszélyeztetik hosszú távon, még ha azt nem is gondolják. Ha viszont egy cég nem törődik a márkájával, valószínű a vásárlóival sem törődik eléggé, így az ördögi kör már teljes lesz. Gondolj arra, hogy milyen problémát jelentett a SAMSUNG-nak az akkumulátorok miatt felmelegedő, majd felrobbanó Galaxy Note 7-es telefonja. Óriási csorba esett a márka hírnevén, főleg, hogy ez volt az egyik prémium terméke. Vissza kellett hívnia és ez bizony súlyos veszteségeket okozott a cégnek, de legfőképpen a márkába vetett hit volt az, amit a cég veszített.

Lépések a márkád fejlesztéséhez

Többen többféleképpen leírták, illetve sokan hangzatos nevekkel illették már, mégis nagyon egyszerűen meg lehet fogalmazni azokat a lépéseket, amiket nem hagyhatsz ki, ha brandet akarsz építeni.

Ismerd meg a jelenlegi helyzeted első lépésként

Ahol most tartasz, az az eddigi tevékenységed eredménye. Most itt tart a vállalkozásod, a folyamataid, a vevők kiszolgálásának minősége, de hangsúlyozom ez a kiindulópont. Ismerned kell, hogy most hol áll a márkád ismertsége, elfogadása, piaci pozíciója, kommunikációja, milyen hozzáadott értéket tudsz biztosítani a vásárlóid számára.

Jövőkép

Határozd meg a víziód, a jövőképed! Ki kell alakítani a céged jövőbeni koncepcióját. Úgy nem lehet házat építeni, hogy nincs terv, úgy nem lehet hajót kormányozni, hogy nem tudjuk mi a célállomásunk, tehát céget sem lehet úgy vezetni, ha nincs cél. A vezetőnek világos, kidolgozott céljai kell hogy legyenek. Fontos, hogy magát a brandet hová szeretnéd pozicionálni, ki a célcsoport (buyer persona), milyen termékekkel képzeled ezt el, hogy minél inkább a vásárlók igényeire szabd a márkát. Ha nem a vásárlók igényei szerint fejlesztesz, akkor gyakorlatilag magadnak fejlesztesz, aminek semmi értelme nincs természetesen.

Stratégia kialakítása

A lényeg a HOGYAN-on van. Nem elméleti vízió gyártása a cél, hanem azon tervek összességének az előállítása, amik konkrétan működni fognak, sőt együttműködnek a márkád sikerének érdekében. Sok területet kell összehangolni annak érdekében, hogy a kívánt vízió megvalósuljon. Embereket, üzleti folyamatokat, technológiai folyamatokat, marketinget, arculatot, kommunikációt és még sok-sok területet kell összefognia annak, aki a változást menedzseli, akár több éven keresztül.

Az eredmény értékelése, nyomon követése

Kutatás, tesztelés, értékelés, módosítás, mert ezek hiányában nincs értelme a munkádnak. Nagyon fontos az eredmények kiértékelése, hiszen akkor vakon vezetnél egy robogó kamiont. Eltérések lehetnek különböző piacokon, különböző régiókban, hiszen a vásárlási szokások, illetve a vásárlóerő változása, mind-mind befolyásolja a márkád fejlődését. Egy márkát folyamatosan fejleszteni kell és úgy, hogy lehetőleg minden kör végén egy újabb lendületet adjon a márka fejlődésének.

Fotók forrása: www.pixabay.com

Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

1 + 2 =

Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Egy vállalkozásnak ma tisztában kell lennie azzal, hogy a sikeres marketinghez elengedhetetlen a fogyasztói igények pontos ismerete és tudom, hogy te egy ilyen vállalkozó vagy. Elköteleződést, érzelmi kötődést kell kialakítanod a céged felé, mert ez az ami megkülönböztet és felemel, de akár gyorsan romba is dönthet. Szerintem hasznos lesz számodra.
Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.

A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed.

Pin It on Pinterest

Share This