Tűnj ki az unalmas tömegből!
Hányszor kaptál szórólapot az utcán? Amikor megérkezel otthonodba, mindenféle lapot találsz a táskádban. Egy „házat veszek a környéken” fecnit, egy „szerelő jó áron” hirdetést, esetleg a közeli szupermarket jövő heti ajánlatát. Emlékezz csak vissza, mit tettél a legutóbb, amikor hasonló papírokat találtál otthon? Hadd tippeljünk: kidobtad őket.
A mai világban a különféle (és sokszor) egymással versenyben lévő vállalatok elárasztanak minket a hirdetéseikkel. Ott vannak a buszmegállóban, az utcai hirdetőtáblán, a szórólapokon, a tévében, rádióban… mindenhol. A nap végére azt mondhatjuk, hogy több ezer reklám célzott meg minket, azonban agyunk szelektál, és ezek közül talán csak 10-re emlékszik. Hogyan készíthetünk olyan szórólapot, amelyre garantáltan emlékezni fog célközönségünk? A te hirdetésed ne legyen egy a sok közül! Milyen technikákat alkalmazhatsz, hogy ezt elkerüld?
Az első és legfontosabb lépés, hogy az, aki a szórólapodat a kezében tartja, azt ne dobja ki azonnal. Itt mindössze 2 másodpercnyi időd van, amely alatt „áldozatod” eldönti, tovább olvassa-e, vagy a többi kidobandó papír közé gyűri. Ehhez a cím kulcsfontosságú. Figyelemfelkeltőnek kell lennie, néhány szóval kell lenyűgöznöd a szórólap olvasóit. Egy jó cím azonnali összhangot teremt a célközönséggel, és ahelyett, hogy az ember eldobná a papírt, tovább fogja olvasni. Ez egyáltalán nem könnyű feladat, belátom.
Nem tudod mit írj címként?
Gondolj arra, hogy nem termékeket, nem szolgáltatásokat kínálsz, hanem előnyöket. Te milyen előnyöket nyújtasz fogyasztóidnak? Pontosan ezt kell megfogalmaznod, esetleg sugallnod a címben.
Sokat segíthet, ha felteszed magadnak a következő kérdéseket: Miért vagyok jobb a versenytársaimnál? Mit szeretnek a vállalatomban a már megnyert és hűséges ügyfeleim? Ezek a kérdések segítenek abban, hogy megalkosd a tökéletes és figyelemfelkeltő szórólap címet.
Hogy bemutassuk, mennyit segít egy jó cím, lássunk egy példát! Az utcán a kezedbe nyomnak egy szórólapot, amelyen nagy betűkkel az áll: „Autószerelés”. Vajon eldobod a lapot? És ha helyette az állna rajta: „Unod, hogy sokat kell várnod, hogy megjavítsák autódat? Gyors munka profiktól.”
A címet kétféleképpen fogalmazhatod meg, hogy vonzó legyen.
- Egy probléma kérdésbe foglalása.
A címbe kérdés formájában bele kell szőnöd egy olyan problémát, amelyre megoldást kínálsz. Ha eldöntendő kérdést választasz, az olvasóban nem marad kétség a választ illetően. A kérdések beindítják az olvasó fantáziáját.
Ha például gyógynövénykivonatokat forgalmazol, és termékeid az álmatlanságra kínálnak megoldást, kezdheted azzal, hogy „Nem pihened ki magad éjszakánként?” Erre az olvasó elgondolkodik, és ha megfogalmaztuk az ő problémáját, tovább olvassa a szórólapot: „Természetes gyógymódunk rajtad is segíthet.”
- Az előny címbe foglalása.
Ebben az esetben nem egy problémára, hanem egy előnyre helyezed a hangsúlyt. Például: „Kezdd az évet több ügyféllel! Mi megmondjuk, hogy érheted ezt el…” Ilyen esetekben olykor az olvasó azt hiheti, hogy csupán ámításról van szó. Ha statisztikai adatokat is belecsempészel a címbe, esetleg alcímbe, sokkal hitelesebb leszel.
Ne használd a következő szavakat a reklámodban, mert megölöd!
Nem akarom bő lére ereszteni, de van néhány szó, ami annyira elcsépelt és annyira közhelyes, hogy egyszerűen a legjobb reklámot is tönkreteszi.
- Minőség
Az első számú reklám hatékonyság ellenes szó. A minőség céged alap építőköve kell legyen, ha ezt reklámozni kell, akkor ott már nagy probléma van, mivel jó termék nélkül nincs értelme vállalkozni.
- Megbízhatóság
Ez egy nagyon szép szó szintén, azonban annyira túlhasznált, hogy az ember szeme egyszerűen átsiklik rajta, mert mindenki ezt mondja. Ez egy szórólapból nem nagyon derülhet ki. Kuka!
- Cégünk x éves
Ez szintén kapufa. Mi a hír és reklámértéke annak, hogy egy cég hány éves? Mi derül ki belőle? SEMMI. Volt amikor ez előnyt jelentett, de ma már ha egy cég 20 éves, akkor inkább lassú reakcióidőt, elfásult alkalmazottakat lát a vevőd, nem a tapasztalatot. Ma 1-3 év alatt birodalmak épülnek (pl. Facebook, Snapchat) és tűnnek el, tehát felejtsd el, főleg a fizetett reklámodban.
- Minősítések, Megbízható cég stb.
Minden utcasarkon van egy cég, ami minősít valamire, azonban ez inkább már a meglévő vevőidnek számít, a reklámban, szórólapon ez sem működik. Ha ajánlati fázisban vagy akkor használ, de addig inkább visszahúz, mint emel (vannak cégek, akik beszállítóiktól megkövetelik, de ők nem szórólapot fognak osztogatni).
- Cégünk mérete
Van, ahol számít, azonban a legtöbb helyen a nagy cégméret inkább rugalmatlanságot, drága szolgáltatásokat sugall, nem jó partnerséget. Szórólapon ennek sincs semmi helye.
Fontos! Legyen mindig a címsor után:
Itt jön az a pont, amikor egy könyvet, alkalmasint Wolf Gábor Kisvállalati Marketing Bibliáját ajánlom olvasásra, ebben mindent megtalálsz az induláshoz.
A probléma (amire te megoldást nyújtasz) kifejtése röviden, úgy hogy érezze az olvasó, hogy ha ezzel nem kezd valamit, az milyen következményekkel járhat számára.
Az olvasó megnyugtatása: biztosítsd az együttérzésedről, illetve arról, hogy te vagy a legmegfelelőbb arra, hogy megoldást nyújts.
Hangsúlyozd az előnyeidet, hogy miben vagy más és jobb, mint a többi hasonló szolgáltató, de csak röviden. A lényeg: miért válasszanak téged?
Egy visszautasíthatatlan ajánlat, ami az egész szórólap legfontosabb része.
Egy CTA vagyis cselekvésre felszólító pont, mondat, azaz mit tegyen az érdeklődő: menjen a weboldalra, hívja fel a következő számot, stb.
Amit még érdemes megfontolnod az egy jó garancia, mert a piacon csak kevesek adnak jó és ütős garanciákat! Például: “Ha jobb árat találsz, 5 napon belül akkor odaadjuk annyiért, vagy a különbözetet levásárolhatod!”
Mint mindent, a szórólap hatékonyságát is mérni kell. Tegyél bele például kupont, amit limitálhatsz idő szerint, és így lesz releváns információd, visszajelzésed.
Egyszerre egy termékre vagy szolgáltatásra fókuszálj, ne akarj mindent bemutatni egyetlen szórólapon, mert az nem fog sikerülni.
Ha így teszel, akkor ez már inkább egy bővített tartalmú szórólap, hiszen ha a fentieket csak egy-két mondatban kifejtetted, már elég sok lesz a tartalom, azonban akit érint a probléma, az valószínű el fogja azt olvasni.
És ha már a tartalomról szó volt, akkor ne felejtsük el a külalakot sem, (természetesen a tervezés is számít). Nem mindegy, hogy unalmas, fekete és fehér lapokat tukmálsz rá az emberekre, vagy egy színes igényes képet, amelyre már ránézni is jó. A „csomagolás” igenis számít.
Milyen legyen a csomagolás?
Nem az a lényeg, hogy túlzsúfoljuk, hanem az hogy megfogjuk az olvasó figyelmét, amihez a következő formai kialakításokat alkalmazd vagy követeld meg:
- legyen átlátható és jól olvasható
- emeld ki a fontos előnyöket és szedd pontokba
- az arculatod szerint készüljön
- használj minőségi illusztrációkat és képeket
- használd ki szórólap mindkét oldalát, nem fog sokkal többe kerülni
- kerüld a gagyi fénymásolást, költs igényesebb, színes, kicsit vastagabb papír alapú szórólapra
Használj olyan színeket, ami harmonizál az arculatoddal és figyelemfelkeltő. Vezesd a vevőt oda, ami a célod! Ne várd el a vevőtől, hogy kitalálja mit kell tennie. Ha maximalizálni szeretnéd a hatékonyságot, akkor szegmentáld, magyarán készíts több fajta szórólapot és mindegyiken azokat az előnyöket emeld ki, amelyek a különböző célcsoportok problémáit megoldhatja. Példaként: ha kertépítő vagy, akkor a tehetősebb környéken kommunikáld a gondtalan pihenés örömét a saját fantasztikus kertjében, amit te építesz ; ha kevésbé tehetősebb, akkor emeld ki a megtakarítható időt, a fáradságot, vagy annyit, hogy megtanítod metszeni a gyümölcsfákat.
Talán elsőre bonyolultnak tűnik, de csak elsőre. Kicsit gondolj bele a vevőd helyzetébe és máris könnyebb lesz a megvalósítás.
Vedd észre, hogy a cím és alcím lesz az, amely szórólapod sorsáról dönt. A papír tartalma végül vagy belefúrja magát az olvasó gondolataiba, vagy a cetli a kukában végzi.
A jó cím magával ragad, felhívja magára a figyelmet, motivál, és eléri, hogy az emberek végigolvassák azt, amit közölni szeretnénk velük. A jó cím olyan előnyt fogalmaz meg, amelyre a potenciális ügyfél igényt tart.
Ne légy egy a sok közül, és ne hagyd, hogy a nyomtatásba fektetett pénzed kárba vesszen! Alkoss valami kreatívat, egyedit, de elsősorban hatékonyat és működőt!
Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.
Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!
Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed.