Szakemberek, tudósok kutatások segítségével kiderítették, hogy a színek igen fontos szerepet játszanak, hogy mit és hogyan fordítunk le magukban. A színek segítik az asszociációt, a marketing pedig ezt alaposan kihasználja. Akik jártasak a színek pszichológiájában, pontosan tudják, hogyan és milyen színekkel kell hirdetniük egy márkát, egy terméket ahhoz, hogy az sikeres legyen. Legyen szó egy weblapról, egy szórólapról, egy plakátról, egy vállalat logójáról, a jól kiválasztott színek fokozhatják az eladást.

A színeknek, amelyeket az utcán sétálva pillantasz meg a különféle üzletek előtt, jobban befolyásolják döntésedet, mint gondolnád. Sok esetben csak egy szín miatt döntesz az A opció mellett a B helyett. A legtöbb termékcsomagolás és reklám mögött egy jól felépített stratégia áll, amelyet kifejezetten a színek pszichológiájában jártas szakemberek építettek fel.

A piackutatók azt találták, hogy a színek jelentősen befolyásolják az emberek vásárlási szokásait, és míg az impulzív személyeket inkább a piros, a narancssárga, a fekete és a kék színek ösztönzik vásárlásra, addig azokat, akik alaposabban megfontolják döntésüket a vásárlás előtt, a rózsaszín, a világoskék és a tengerkék színek.

Ha megfelelően, célközönségedet figyelembe véve használod a színeket, növelheted eladásaidat. Ehhez nyújtunk egy kis segítséget jelen írásunkban.

Infoartnet Magazin banner

1. Gondolj a célpiacodra!

Tegyük fel, hogy kisgyermekeknek készült könyveket árulsz. Ez esetben a marketing stratégiádnak azt kell figyelembe vennie, hogy ezeket a szülők és a nagyszülők fogják megvásárolni a piciknek.

A könyveknek színeseknek kell lenniük, hogy tetsszen a gyermekeknek, azonban az azt reklámozó weblapoknak, szórólapoknak, plakátoknak a szülőknek, nagyszülőknek kell szólniuk. Használj kéket, amely bizalmat áraszt, rózsaszínt, amely biztonságot, valamint citromsárgát, amely boldogságot és szórakozást!

2. Gondolj vásárlóid személyiségére!

Gondoltál már arra, hogy a Te vásárlóinak melyik szín tetszik a legjobban? Ha meghatároztad célközönségedet, már csak ezt kell kiderítened. A Te ügyfeleid melyik színt választanák?

Piros

Akik a piros színt kedvelik energikusak, felszabadultak, nyitottak. A szín erős érzelmeket vált ki. A szerelem, a szenvedély színe is a sötétebb árnyalatai dühöt, bátorságot, vágyódást, haragot is sugallnak. Leginkább a figyelem felkeltése a figyelem odavonzására a legfőbb ismérve. A legtöbb tiltó tábla, figyelmeztetés, kiemelés a piros színnel történik, egyszerűen azért, mert gyorsan észrevesszük. Ha pirosat látsz, úgy érzed, sürgetnek. Gondolj csak a boltokban az “akció” szóra!
Nagyon jól működik háttérként, ott ahol kattintást akarunk elérni, ott ahol a fontos mondanivalót emelünk ki, tehát tettre sarkall! Érdekesség hogy a piros autókat gyakrabban lopják el, sőt talán gyorshajtásra is sarkall. Előszeretettel használja az élelmiszeripari is, mert fokozza az étvágyat. Nézzük meg kik váltak sikeressé a piros szín égisze alatt:

A piros szín zászlóvivői.

A piros szín zászlóvivői.

Sárga

A sárga szín növeli a jókedvet, optimizmust, fiatalságot áraszt. Szimbolizálja a napsütést, boldogságot és erőt ad. Figyelemfelkeltő jellege miatt több vállalat is használja logójában, így például a McDonald’s. Célravezető szín, így a piros mellett kiemelésként is használhatod, pl. egy fekete háttér előtt különösen ráirányul a figyelem. Ne használd, ha exkluzív és drága dolgok csomagolását tervezed, mert sokan gyermetegnek gondolják. Fiatalos márkák fiatalos logók:

A sárga vidám és feltűnő szín, ezt használják ki a következő cégek

A sárga vidám és feltűnő szín, ezt használják ki a következő cégek

Kék

A kék szín kedvelői általában a gyermekek és a fiatalok. A kékről a békére, a vízre és a kék égboltra asszociálunk. A szín biztonságérzetet nyújt, de hideg színként tekintünk rá. Sok színnel kombinálható, pirossal erőteljes lesz, viszont kicsit ellensúlyozza azt. Sárga kombinációval azonnal a kék égen lévő napot juttathatja eszünkbe, ami jókedvet fog felidézni számunkra. A világosabb kék derültséget, optimizmust, a sötét tónusúak bölcsességet és tudást szimbolizálnak. Az zöld és a fehér mellett az egészség megőrzésében előszeretettel használják hirdetésekhez, csomagolás tervezéséhez. Takarítással, tisztítással foglalkozó cégek alapszíne a zöld mellett. Érdekesség, hogy csökkenti az étvágyat, a szúnyogok jobban vonzódnak a kékhez, és a leggyakrabban használt szín az irodákban a nyugtató hatása miatt. A kék nem kötődik nemhez, így férfiak és nők is egyaránt viselhetik. Milyen cégek lettek sikeresek kékben?

Dell. General eletric, Linkedin, Twitter logo

A kék az IT ipar nagy kedvence.

Zöld

A zöld színt az egészséggel, nyugalommal, a természettel és a pénzzel hozzuk összefüggésbe, de a kékhez hasonlóan a békét is szimbolizálja. A szín nyugtató hatásának mi sem lehet jobb bizonyítéka, hogy a kórházak falait általában zöldre festik. A természetben a leggyakrabban előforduló szín. Az emberek által legkönnyebben észrevehető és talán legpihentetőbb szín. Természetesen sok egészségmegőrzéssel foglalkozó cég használja, de előszeretettel használják a biotermékekkel foglalkozók is. A pénzügyi szektor elsődleges színe is a zöld. Színkombinációban leginkább a sárgával harmonizál, de a kékkel is a természetességet harmóniát áraszt.

Akik a zöld színt sikerre vitték.

Akik a zöld színt sikerre vitték.

Narancssárga

A narancssárga fiatalos szín, ez a cselekvés, valamint a nagylelkűség színe is. Kevert szín, hiszen a piros és a sárga keveréke. Érzelmeket, melegséget sugároz magából, ugyanakkor ez a szín a figyelemfelkeltésre is szolgál. Gondolj csak az útterelő kúpokra! Milyen színűek is? A marketingben a narancssárga agresszíven hathat és cselekvésre buzdít. Vásárolj, siess! A játékipar előszeretettel használja fiatalossága miatt, de élvezeti cikkek és élelmiszerek esetében is sokan használják csomagolásra, sőt online térben is nagy jelentősége van hasonlóan a piroshoz.

Fanta, TNT, Orange, JBL,

A narancs élettel teli színei is sok logóban megmutatkozik.

Lila

Ez a „legszexibb” szín. Gondolj a híres parfümökre! A márkák előszeretettel gyártanak hölgyeknek készült, lilába csomagolt illatokat. Emellett a különféle ránctalanító krémek, kozmetikumok doboza is gyakran ilyen színű. A lila szín kedvelői gyakran művészeti beállítottságúak, a színt a gazdagsággal, sikerrel, bölcsességgel hozzuk össze. A lila emellett nemes, királyi szín is. A márka, amely a lila színt választja, bölcsességet és kreativitást sugároz magából. Erőteljes szín, de logóban és weben viszonylag ritka a használata, mégis van pár márka, logó ami azonnal eszünkbe jut a liláról.

Yahoo, Hallmark, Milka, benq lila logók

A lila nem nem gyakori szín a logók világában

Fekete

Egyszerre sugall eleganciát és ridegséget, erőt, merevséget, de más színekkel kombinálva csodát érhetünk el vele. Nagyon sok logó alapszíne a piros-fekete, nem véletlenül, mert ez a kombináció erőt és tiszteletet mutat. Fehérrel kombinálva időtlen klasszikust kapunk. Ha a fekete színről beszélünk, akkor elmaradhatatlan kombinációja az arannyal és az ezüsttel, ami a luxust és a gazdagságot jelképezi. Sok márka használja a feketét, hiszen olyan erőt, tiszteletet sugároz, mint semmi más, ellenben nagyon elegáns.

Fehér

Tisztaságot, fényt, tökéletességet, megbízhatóságot jelképez, tehát pozitív érzelmeket társítunk hozzá elsősorban. Ugyanúgy, mint a fekete, eleganciát sugároz, a luxust társítjuk hozzá, illetve nem utolsósorban az egészséget. A fehér nagyít, a fekete kisebbé változtat, persze mindezt csak optikailag. Más színekkel társítva, például arannyal, ezüsttel, ugyanolyan elegáns összképet kapunk mint a feketénél.

Sokat használják a minimalista stílus kedvelői, ugyanúgy papíron, weben, mint bútorban. A hi-tech ipar is kedveli, hiszen letisztultságot, könnyű kezelhetőséget és felhasználó barátságot ígér. Sűrűn használják egészségügyi termékek csomagolásánál, de fehér köpenyben dolgoznak az orvosok, a higiéniai termékeket előállítók, a hi-tech ipar üzemeinek dolgozói is.

Cegarculat banner cikkekbe

Szürke

A fekete és a fehér szín közötti átmenet, ami kompromisszumot jelent. A semlegesség, állandóság, komolyság, bölcsesség, azok a kifejezések, amik leginkább jellemzőek a színre. Széleskörűen használhatóak az árnyalatai, ezért nagyon sokan kedvelik. Gondold végig, hogy hány autógyártónak van szürkeárnyalatos változatú logója. Majdnem mindegyiknek van krómozott változata az autója orrán, így nem is tudja elkerülni.

Te milyen színt választanál? Vagy ami még fontosabb: a Te ügyfeleid melyiket választanák?

Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!

Mentés

Mentés

Mentés

Mentés

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

5 + 13 =

Ha még kicsi a céged, vagy egyéni vállalkozó vagy, de nagy terveid vannak akkor ez lehet az első arculati útmutatód. Nem drága, nem bonyolult, de azok az alapok, amire feltétlenül szükséged van a mindennapi kommunikációhoz, azt tartalmazza. Egyszerűen ránézel és máris megvan milyen irányt kell követni, a grafikus csak rápillant és nem fog nagyon gondolkodni a megjelenéseden, hanem elkészíti.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.
Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Ez a cikk arra hivatott, hogy bemutassam, hogy a jelenleg hazánkban leginkább népszerű közösségi platformok közül melyeket és mire használjunk. Nem feltétlenül kell mindenhol jelen lenned, bár mindegyiken van lehetőséged az ingyenes látogatószerzésre, ezért minimális ráfordítással is látványos eredményeket lehet elérni. Nézzük a lehetőségeket:

A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed.

Pin It on Pinterest

Share This