Ebben a cikkben összefoglalom mindazt, amit át kell neked is gondolnod, mielőtt a műszaki szerkesztőnek átadnád a sok munkával összeállított kiváló anyagodat, illetve azt az utat mutatom be ahogy nyomdakészen a kezedbe kerül a könyved.

A reklám helye:
(A fenti könyvet nemrégiben adták ki a Kreatív Kontroll-os srácok, örülünk hogy minket kértek fel a szerkesztésére. Ha érdekel a hatékony e-mail marketing ki ne hagyjátok, rengeteget tanultam tőlük, a www.marketingszovegiras.hu/emailkonyv meg tudjátok vásárolni.)

Könyvek az emberiség történelmében mindig fontos szerepet töltöttek be és mindig a tudást szimbolizálták. Hiába a digitalizáció, a könyvek nem fognak eltűnni a közel jövőben. Ha ma szakértővé akarsz válni, írj először egy könyvet arról a területről! – Tanácsolja 10-ből 9 marketinges.

Igazuk van, mert ezután a könyved a névjegyed. Ha valaki tényleg szakértő egy szegmensben, ha tényleg annyi a mondanivalója, hogy egy egész könyvön keresztül fenn tudja tartani az olvasók érdeklődését, az igenis írjon könyvet. Ha azért ír valaki, mert a többiek is írnak, akkor inkább halassza későbbre, tapasztaljon többet, tanuljon, járjon nyitott szemmel.

Szeretjük a könyveket. Szeretjük formálni, szerkeszteni, valami újat mutatni egy picit máshogy, mert sok lehetőség van egy könyvben. Szerencsére folyamatos megkereséseink vannak könyv szerkesztésre, tördelésre, kiadók, cégek, sőt magánszemélyek részéről is (évente 50-60 könyvet, jegyzetet szerkesztünk), viszont több esetben az információk hiányából fakadóan kicsit nehézkesen haladunk a munkánkkal.

Sok hasznos anyag van arról, hogyan írj szakértői könyvet, így ezzel külön nem szeretnék foglalkozni.

Alapállás: a kezedben van a gondosan összeállított kézirat, vagy a fiók mélyében fekszik már egy ideje, mert egy picit még szeretnéd átdolgozni, kicsit halogatsz.

Sokan szeretik kihagyni a kiadókat, mert “lehúzzák az emberről a bőrt is”, viszont
– kiadhatóvá, eladhatóvá teszik a könyvet,
– ismerik az előkészítési folyamatokat,
– vállalják a felelősséget a hibákért jobb esetben,
– nyomdai kapcsolatokkal rendelkeznek
– segítenek a marketingben és boltok polcaira való feljutásban.

Kikerülhetőek, mert manapság az automatizált marketing világában (Egyik cikkünk a témában, mert a jövő erről fog szólni) semmi sem lehetetlen. Sok jó példát láthatsz idehaza is pl. Bártfai Balázs, Tartalommarketing a Gyakorlatban könyvét vagy a Kreatív Kontroll saját könyveit, de az Online Katapultos srácok könyveit is, amelyek nagy sikert arattak, pedig saját berkekben oldották meg a kiadást.
Ha valaki ért a marketinghez, sikerre vihet egy jó könyvet relatíve kis idő alatt is. Ha nem értesz hozzá, kérj segítséget, mert több Facebook csoportban nagyon segítőkész marketingesek tudnak utat mutatni és tapasztalatot átadni a magánkiadás sikerre viteléhez (pl. online katapult klub csoport, marketingszöveg.com csoport, KKV marketing csoport)

Hogy segítsem a munkád, igyekszem kicsit átláthatóvá tenni mire figyelj még a marketing előtt, de már a könyv megírása után.

1. Elkészült a kézirat. Mi a következő lépés?

Ideális esetben szükséged van
olvasószerkesztőre, szerkesztőre, korrektorra.

Mi a feladatuk?

Olvasószerkesztő: Általában egy tapasztalt szerkesztő, aki eldönti, hogy kiadható-e a könyv, vagy még visszaküldi a kéziratot az írónak. Gyakorlatilag ő a könyvek elsődleges minőségügyi ellenőre. Ha úgy gondolja, hogy ez a kézirat nem érett meg a kiadásra, akkor abból még nem lesz könyv.

Szerkesztő: Ő az, aki rámutat a mondatszerkesztési problémákra, illetve ha kell javítja azokat. A kézirat így elkezd könyv szerkezetet felvenni, olvasmányosabb, érthetőbb lesz, hiszen írás közben nem lehet mindenre ügyelni. Néha becsúszik egy érthetetlen körmondat, egy-egy csak az író által értett szófordulat, magyarázat nélküli összefüggés. Van amit kihúz, mert nagyon részletes és már-már érthetetlen, van amihez hozzátesz, mert kevés a közzétett információ.

Korrektor: Ügyel a nyelvtani és stilisztikai szabályok betartására, javítja a hibákat, esetleg ellenőrzi a lábjegyzetek, források helyes feltüntetését.

Már három szakember keze között átment a kézirat és még semmiféle formát nem öltött még mindig, csak egy word fájl van a kezedben, viszont ebből már tényleg könyv lesz. Nem kötelező mind a három szakember, de ha tényleg minőségi munkát szeretnél kiadni a kezeid közül, nem hagyod ki egyiket sem.

Nemrégiben készítettünk két könyvet párhuzamosan egyik kedves ügyfelünknek. Megkaptuk az elvileg végleges anyagot. Végigmentünk a következő sorokban található összes kérdésen, viszont kimaradt a folyamatból a szakmai korrektor (ezt a megrendelő intézte). A problémák ezután jelentkeztek, mégpedig az újra megkapott javított anyag nem a végleges volt, így gyakorlatilag tördelhettük újra a fél könyvet. További problémaként jelentkezett, hogy nagyon sok stilisztikai és mondatszerkesztési és szakmai hiba is maradt még mindig benne és teljes bekezdések változtak tördelés után. Ezzel az a probléma, hogy a szerkesztő program nem word, nem csúszik minden automatikusan, hiszen a legtöbbször fejezetenként szerkesztünk. Ezt rengeteg elkerülhető plusz munkaórába telt kijavítani, nem beszélve arról, hogy összesen 5 db korrektúrán esett át a könyv. Ez rengeteg, ne ess ebbe a hibába!

Nem tértünk ki arra, hogy ha fordítások kerülnek a könyvedbe – ami hazánkban sűrűn megtörténik –, akkor nyelvi lektorra is szükséged lenne.

Ha törekszel a legjobbra, akkor pedig a szakmai lektort se felejtsük ki, hiszen minden szakmában van egy ismert, elismert szaktekintély, aki ha átnézi és nevét adja a könyvhöz, akkor nehéz lesz vitatkozni annak szakmai tartalmával.

Ha a szöveg már korrektúrázott, sokkal kevesebb korrektúra fordulóra lesz szükség, ami egy pl. 300 oldalas könyv esetén óriási időbefektetés. Beszerkesztett könyvben már sokkal macerásabb a javítás!

 

2. Most jön a mi terepünk a tördelés, szerkesztés, grafika!

Mire van szükség a kéziraton kívül, illetve mit fog kérdezni tőled a műszaki szerkesztő?
Mekkora a könyv szerkesztett mérete?

Nem mindegy milyen könyvet szeretnél a kezedbe venni, mire leszel nagyon büszke, és milyen az a könyv, amin a neved áll, mint szerző, de ha a költségek is számítanak olvass tovább.

A költséghatékony méret: 165 mm (szélesség) x 235 mm (magasság), amit szűkített B/5 méretnek is csúfolnak. Ez nyomdailag a legoptimálisabban nyomtatható méret.
(Már jelent meg cikkünk a nyomdai méretekről, ajánlatkérésekről. Kattints ide ha részletekért!)

Ezen kívül gyakori az
– A/6 méret, ami 105×148 mm, kisebb és zsebben elfér,
– A/5, 148×210 mm-es méret, ami már egy jobban szerkeszthető méret,
– B/5, 176×250 mm-es méret, ami terjedelmesebb könyvek, vagy sok ábrával ellátott könyvek esetében ajánlott.

Természetesen a sort tovább lehet folytatni pl. 135×210, 210×210, 297×210 (fekvő A/4) stb., de igazából a legegyszerűbb, ha meglátogatsz egy könyvesboltot piackutatás céljából és megnézel pár szimpatikus könyvet. Vedd meg ami tetszik, és mutasd meg a grafikusnak, nyomdának, hogy neked erre a formátumra van szükséged.
– A grafikusod fog mutatni példákat, így lehet megspórolod a könyvesbolti utadat is.
– A grafikusod a kézirat terjedelméből megbecsüli hány oldalas lesz maga a könyv.
– A grafikusod elmondja a lehetőségeidet kötészeti szempontból is.

…Már ha jó és tapasztalt grafikust választasz.
Kísérletezni lehet, spórolni is, sőt wordben is szerkesztheted a könyvet, ha úgy gondolod. De biztosan így lesz jó?

Tindigo könyv szerkesztése

Esszenciális Bőrápolás könyv szerkesztése

 

2.1 A könyv kötészete, avagy mi tartja össze a lapokat

A kötészet az, ami összetartja a könyvet.
– Az olcsóbb és általános megoldás a puhatáblás borító, ragasztókötéssel, ami gyorsan elkészül és aránylag olcsón megúszható. Nagyon igényesen és szépen kivitelezhető, fóliázással, lakkal és egy dögös design-el profi lesz a végeredmény.
– A kemény táblás borító nagyobb oldalszámoknál (250-300 oldaltól) használatos vagy ott ahol igazán igényes könyv a cél, viszont jóval drágább és lassabban készül el. Ezt is érdemes megbolondítani valamivel, gondolok itt akár dombornyomásra is.
(Papírvastagságok kiválasztásáról, és kötészetről szintén informálódhatsz a fentebb linkelt cikkünkben.)

Mindez azért érdekes, mert a grafikusnak tudnia kell milyen méretben tervezzen, szerkessze a borítót. Például a kemény táblás borítót nagyobb méretben kell megtervezni, mint a könyvet magát.

Ha van elképzelésed a borító megjelenésére, ne tartsd magadban, minden információ segíthet, hogy kiváló legyen a végeredmény. Ha a grafikusra bízod, akkor kérj legalább kétféle stílust, hogy tudj választani. Ha nincs megfelelő felbontású képed, akkor válogass jogdíjmentes (Stock fotók) képek között, vagy ezt is bízd a grafikusra. (Ebben a cikkben jó néhány forrást találsz, de a jogi oldalát azért olvasd át, mert képenként változik.)

Alapvetően egy tördelő szerkesztő a műszaki szerkesztést végzi, a borítót pedig kifejezetten erre szakosodott grafikus tervezi. Ez kevés esetben történik így, legfőképpen a költségei miatt. Egy jó tördelő készíteni tud neked egy szép borítót is.

Az egyik kedves ügyfelünk, a Trivium Kiadó (www.triviumkiado.hu) így dolgozik. A legtöbb esetben külön terveztetik meg a regény, könyv borítóját, mert igyekeznek igényes és szép kivitelű könyvekkel kedveskedni olvasóiknak. Van amikor ez nagyon számít, pl. a Szulejmán nagy sikerű sorozat könyv változata kifejezetten szép kívül, belül. Ha szép egy könyv, az a könyvesboltban nagyobb érdeklődésre számíthat. Ezzel mindenképpen számolj!

 

2.2. Színek

A belső oldalakat színesen szeretnéd látni, vagy elég lesz egy színben, például feketén-fehéren? Ez a szerkesztés szempontjából mindenképpen mérvadó. Színesből fekete-fehéret egy mozdulat készíteni, fekete-fehérből színeset már problémás.

Egy színes könyv kivitelezése nagyban pénztárca függő, hiszen többszörös lehet a kivitelezési árkülönbség az pedig nem feltétlen nyerő, ha a nagy költségek miatt, drága lesz a könyved.

2.3. Jöhetnek konkrétan a könyv szerkesztésével kapcsolatos kérdések

Miből áll egy könyv első néhány oldala?

Ez egy általános könyv lesz, nincs kőbe vésve semmi, szabadon lehet módosítani a sorrendet és a tartalmat is.


2.3.1. Címnegyedív

Az úgynevezett „címnegyedív” az első 4 oldala a könyvnek.
– Első jobb oldal a szenny címoldal, ami a szerzőből és a címből áll.
– Második oldal üres.
– Harmadik oldal az ajánló, ha van ilyen, vagy a kolofon
(ez lehet a végén is, nem kötelező a könyv elején).

Mi az a kolofon és mik a részei?
Magáról a könyvről szóló jogi és kivitelezési jegyzet, vagyis az impresszum más néven.
(A Wikipédia https://hu.wikipedia.org/wiki/Kolofon cikke)
– Szerző
– ISBN szám (Országos Széchenyi könyvtárnál igényelhető: info@oszk.hu)
(Hogyan? Az emailre küldött levélben megadod a következőket

  • a kiadó neve,
  • címe,
  • telefon- és faxszáma,
  • e-mail címe,
  • honlapjának URL-je,
  • a kapcsolattartó személy neve,
  • a könyv(ek) címe, szerzője és köteteinek száma (egy kötetes vagy több kötetes)
  • kiadvány típusa (nyomtatott, elektronikus)
  • elektronikus esetén formátuma (pl. e-pub, pdf, hangoskönyv, stb.)
  • várható megjelenés dátuma

A könyved 5% Áfa terheléssel értékesítheted, de nem minden esetben. Ha kapsz ISBN számot, akkor postán kell küldeni 5 db kötelespéldányt a könyvtárnak, amit a jobb nyomdákban kérés nélkül megtesznek.)
Az ISBN számot a borítón érdemes feltüntetni, ha bolti forgalmazásba kerül a könyv. Ezen kívül létezik több szám is, hiszen ha csak elektornikusan terjeszted akkor arra külön ISBN számod lesz, illetve ha sorozatot adsz ki akkor ISSN számot fogsz kérni.
Ha ez jobban érdekel akkor látogasd meg a www.oszk.hu oldalt mert ott mindent megtalálsz.
– A kiadó jogai
– A kiadó elérhetőségei (ha a kiadó te vagy, akkor a saját adataid)
– Felelős kiadó: a céged mindenkori ügyvezetője
– Főszerkesztő: ha van
– Szerkesztő: ha van
– Nyomdai előkészítés: a műszaki szerkesztő vagy tördelő szerkesztő
– Borító terv: a borító tervezője, ha van külön
– Nyomda: aki a nyomdai kivitelezést végzi
– A nyomda felelős vezetője

Ezek az adatok fontosak, hogy a könyvben legyenek, mégis 90%-ban kimarad a gondolatsorból.

Szulejmán Ágyasa könyv belső fejezetcíme, címe

Szulejmán Ágyasa könyv belső fejezetcíme, címe


2.3.2. A következő rész a tartalom, az előszó és a vélemények helye.

A tartalomról, csak egyetlen egy dolgot jegyeznék meg, hogy ne legyen túl részletes, mert igazból felesleges.
Az előszót sokan alkalmazzák, a véleményeket kevesen. Több szerző szerintem helyesen még a megjelenés előtt elküldi a téma szakértőinek, illetve néhány általa nagyra tartott szaktekintélynek, hogy olvassák és véleményezzék művét. Ez azért is jó, mert a későbbi marketingkommunikációban is kitűnően lehet majd használni a véleményeket, de a ha valaki a könyvesboltban éppen belelapoz az ajánlókba, akkor azonnal egy képet kap a könyvről és nagyobb az esély a vásárlásra.

Ezek után jön a törzsszöveg, vagyis a könyv tartalma.

2.3.3. A szöveg szerkesztésénél azért még lesznek kérdések

Mennyi grafikai elemmel, illusztrációval, képpel kívánod a szövegeket érthetőbbé tenni?
Érdemes minél többet minél jobban érthetőbbet, hiszen ettől is lesz nagyon értékes a könyved. Táblázatok, magyarázó grafikák, folyamatábrák, magyarázó képek mind, mind segítik a megértést és befogadást.

Külön oldalon szeretnéd a fejezetcímeket?
Mindenképpen hasznos, hiszen átláthatóbb, szellősebb lesz tőle a könyv és egy-két plusz oldal nem fog meglátszani a kivitelezési költségen.

Mennyire szükséges tagolni a könyvedet, kiemelni a szükséges részleteket, eltérő grafikai kiemeléseket tenni pl. tippeknek, idézeteknek, fontos mondanivalóknak, elemzéseknek?
Nagyon fontos, mert ez is nagyon megkönnyíti a információ befogadását, átláthatóságát. Persze a grafikusnak nehezebb a dolga, hiszen nem csak befolyatja a szöveget, hanem igenis dolgozik vele, átolvassa, értelmezi kiemeli amit kell, de a könyv sokkal színvonalasabb lesz.

Szeretnéd QR kódokkal interaktívvá tenni a könyvedet?
A QR kódokat nagyon hasznosnak tartom, hiszen egy könyvnek vannak korlátai. (Anno Weiser István volt aki könyvet is kiadott a használatáról.) Sok esetben egy magyarázat hasznosabb, ha egy weboldalon van interaktívan példákkal, vagy akár egy videóban bemutatva jelenik meg. Ezen kívül nem elhanyagolható, hogy mérhető mennyien voltak kíváncsiak a hivatkozásban megadott anyagokra! A kóddal terelhető is az olvasó figyelme és ha már a weboldaladon van igyekezz kiszolgálni a további igényeit.
Oldj meg több problémáját a vevődnek!

Egyetemi jogászképzés 20 éve kemény borítóval, egész oldalas képekkel, modern tördeléssel

A győri jogászképzés húsz éve című könyv kemény borítóval, egész oldalas képekkel, modern tördeléssel


2.3.4. Forrás és irodalomjegyzék

Egy könyv fontos része az irodalom és forrásjegyzék. Lábjegyzetekben, vagy fejezetenként esetleg a könyv végén érdemes elhelyezni.

Ezek olyan kérdések, amik mind emelik a kiadványod színvonalát. Nem vagy egyedül hagyva a kérdésekkel, hiszen a legtöbb kérdésben útmutató lehet a grafikusod. Tud mutatni példákat, változatokat.

Igyekszünk segíteni, hogy ne kelljen neked mindent kigondolni, hiszen nem ez a dolgod.

A munka elején legalább egy fejezetet megtervezünk, hogy el lehessen képzelni milyen is lenne a könyv egésze. Felkínálunk két különböző elrendezést, tipográfiát, stílust, amiből könnyebb lesz a választás. Ha még a szimpatikusabb megvalósítás sem elég jó, akkor azt tovább formáljuk.
Csak akkor folytatjuk a munkát, ha már biztosak vagyunk benne, hogy ez a legmegfelelőbb tipográfia, oldal és fejezet cím elrendezés, oldalszám megjelenítés, szövegelrendezés.

2.4. Korrekciók, javítások

Az idő a legdrágább számodra és a tördelők számára is. A korrektúrát ne wordben soronként beazonosítva add meg (pl. 32 oldal 4. bekezdés sor közepén), mert ha előtte be kellett szúrni sorokat, akkor elmozdulnak ezek és nehéz lesz beazonosítania javítandó kifejezést, mondatot.

A legjobb megoldás az Acrobat és az Acrobat Reader beépített megjegyzés vagy label funkciója. Egy pillanat alatt meg lehet jelölni pontosan a hibát és a javítást is meg lehet adni. Mivel a hiba helyét lehet megjelölni az eszközzel és oda elhelyezni a hiba javítását is, ezért ennél gyorsabb eszköz erre nincs jelenleg a kezünkben. Ezen dokumentummal ellenőrizni is nagyon gyorsan tudod a javításokat, így mind a korrektor, te és a tördelő drága ideje is megkíméljük. Előbb lesz könyved!

Egy szomorú hír: Hibátlan könyv nincs, de törekedni kell rá! Ne aggódj azon, hogy mindig találsz benne hibát. Sok szövegnél ez természetes, a lényeg, hogy szarvas hiba ne legyen benne és azért amennyit lehet, ki kell javítani.

2.5. Nyomdába adás

A hibák kijavítva, a képek rendben vannak. Ezután bízd a grafikusra és nyomdakész vágójeles .pdf fájlt fog neked átadni amit nyomdakész állománynak nevezünk. A borítót és a könyv belső tartalmát (belíveit) külön fogod kapni, de ez nem jelent problémát, a nyomdának így tökéletes lesz. A korrekt nyomdák azért még végigfutják az anyagot és visszaszólnak ha látnak benne valami problémát, de ezt legtöbb esetben a grafikus gyorsan ki tudja javítani és újraküldi a fájlokat.

Valahogy minden anyag nyomdába adása izgatottsággal tölt el, mert nagyon kíváncsi vagyok milyen lesz a végeredmény. Minden akkor derül ki, amikor a kezedbe veszed a nagy művet és büszkén mutatod ismerőseidnek. A végső véleményt viszont a vevők hozzák meg azzal, ha megveszik, elolvassák és írnak róla egy pozitív véleményt.

Könyvre fel! Ha megbízol bennünk, szívesen hozzásegítünk egy profi könyvhöz.

 

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

13 + 14 =

Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Ez a cikk arra hivatott, hogy bemutassam, hogy a jelenleg hazánkban leginkább népszerű közösségi platformok közül melyeket és mire használjunk. Nem feltétlenül kell mindenhol jelen lenned, bár mindegyiken van lehetőséged az ingyenes látogatószerzésre, ezért minimális ráfordítással is látványos eredményeket lehet elérni. Nézzük a lehetőségeket:
Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.
A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed

Pin It on Pinterest

Share This