Számos helyen láttad már, hogy egyes cégek mindig tökéletes környezetben prezentálják munkájukat, de eddig el sem tudtad képzelni, hogy is csinálják ezt valójában?

Természetesen vannak olyanok, akik profi fotós stábbal készíttetik el azokat a képeket, de ezt ugyebár nem mindenki engedheti meg magának. Ha mi akarjuk fotózni az elkészült munkákat, akkor azokat le kell gyártani és a megfelelő környezetben el kell helyezni, ami időigényes és nem mellesleg drága mulatság is lehet. Amikor még csak terveket szeretnénk bemutatni az ügyfélnek, értelemszerűen ilyenkor nem valósítjuk meg az összes prezentálandó ötletet, viszont a Photoshop és a mockupok világának köszönhetően meglehetősen gyorsan és egyszerűen, teljesen élethű látványterveket tudunk készíteni. Hogy miért is érdemes használni, honnan szerezhető be és hogyan működik, a cikk folytatásában megtudhatod!

Mit jelent maga a szó?

Ha szó szerint szeretnénk lefordítani a „mockup”-ot, azt kapnánk, hogy makett, vagy mintadarab. A grafikai tervezés világában viszont inkább egy kreatív sablonnak nevezném, amely látványtervek elkészítésére alkalmas.

Mire használható?

Mint azt már a bevezetőben is említettem, a munkáink prezentálásához nyújt egyfajta közeget és segítséget. Egy előre elkészített designba tudjuk elhelyezni az általunk tervezett névjegyeket, magazinokat, arculati elemeket, weboldalakat, stb. A bögrére elhelyezett logótól, a prospektuson át, az épület oldalára feszített molinóig szinte mindent szemléltetni tudunk, ha megfelelő mockupokat találunk.

Gyerekegyetem logók

Gyerekegyetem logók amit kitűnően be tudtunk mutatni már a tervezés folyamatában is.

Hol találsz mockupot?

Viszonylag sok olyan weboldalra bukkanhatunk, ahol ingyen letölthető, vagy megvásárolható mockupokat gyűjtöttek össze. Az ingyenes verziók között is akadnak kitűnően működő és szép designok, viszont ezeknél általában nem mozgathatók az egyes elemek a képen. Ezt úgy kell elképzelni, hogy van egy fotó, például egy asztalról, monitorral, egérrel, egy bögre kávéval. Itt általában a monitorra tudjuk ráilleszteni a weboldalunk tervét, de nem tudjuk átpozícionálni a bögrét, hacsak nem kezdjük el retusálni.

A fizetős mockupok annyival tudnak többet, hogy mi tudjuk összerakni az egész képet. Vannak előre lefotózott hátterek, dísztárgyak stb., amiket a munkáink köré, a saját elképzelésünk és ízlésünk szerint rendezhetünk el. Ha megfelelően használjuk a térhatásokat, árnyékokat, dőlésszögeket, munkáink olyannyira bele fognak olvadni a környezetbe, hogy aki megnézi a végeredményt, könnyen gondolhatja majd, hogy eredetileg is együtt fotózták őket.

Infoartnet Magazin banner

Az általam legtöbbet használt ingyenes gyűjtő oldal a www.mockupworld.com. Igényes és jól funkcionáló mockupokat tudunk innen letölteni, ha gyorsan és nulla költséggel szeretnénk szemléltetni terveinket. A fizetős oldalak közül kettőt emelnék ki. Az egyik a www.mockupcloud.com, a másik pedig a www.designcuts.com. Előbbin tematika szerint vásárolhatunk meg kész csomagokat, amelyek több száz objektumot tartalmaznak. Általában több szögből is le vannak fotózva a tárgyak, felülnézetből, szemből, illetve térben elhelyezve. Ezek közül kedvünkre válogathatunk, és millió féle képet készíthetünk a felhasználásukkal. Utóbbin igazából nem csak mockupokat találunk, hanem szinte mindent, ami a grafikához kapcsolódik. Itt elsősorban az akciók lehetnek érdekesek, hiszen viszonylag sokszor belefuthatunk egy több ezer mockupot tartalmazó csomagba, amelyet szinte aprópénzért meg tudunk venni. Így mindenképp ajánlom, hogy kísérjük figyelemmel ezt az oldalt, ha kedvet kaptunk a mockupok használatához.

Ilyen szögekben tölthetőek le.

Ilyen szögekben tölthetőek le az egyes elemek, így könnyű velük dolgozni.

Természetesen ezeken kívül is jónéhány weboldalt fel lehetne még sorolni, ahol remek dolgokat találhatunk: https://cssauthor.com/free-mockup-templates-psd-designs/,
http://graphicburger.com/tag/mock-up/,
http://www.freepik.com/free-photos-vectors/mockup.

Hogyan működik?

Most már tudjuk, hogy mi is az a mockup és honnan szerezhetjük be. Egy rövid „használati utasítás” keretein belül pedig magát a munkafolyamatot szeretném ismertetni. A könnyű kezelhetőség miatt nem is kell feltétlenül grafikusi vénával rendelkeznünk ahhoz, hogy egy látványtervet elkészítsünk, csupán egy kis Photoshop alapismeretre van szükségünk. Pár kattintás és néhány perc elegendő ahhoz, hogy a fehér lapon lévő tervet térben elhelyezzünk.

Smartobjekt

Smart object a photoshopban, ami megkönnyíti az életedet.

Első lépésként is a psd formátumú fájlokat Photoshopban kell megnyitnunk. Ezekben rendszerint több réteget találunk, amelyek közül számunkra a „smart objectek” (intelligens objektumok) lesznek főként érdekesek. Ezek azok a szerkeszthető felületek, ahova be tudjuk illeszteni a munkáinkat. Vannak olyan mockupok, ahol színekkel jelölték meg azokat a rétegeket, amelyeket használnunk kell, ezzel is segítve munkánkat. A smart objecteket dupla kattintással tudjuk megnyitni. Ekkor egy új lapot kapunk, ahová a grafikát helyezzük el. Ha nem vektorosan másoljuk be, hanem kép formátumban, akkor lehetőség szerint ne nagyon méretezzük át a képet, hiszen az minőségvesztéshez vezethet. Ha mindent a helyére igazítottunk nincs más dolgunk, mint nyomni egy CTRL+S-et, azaz elmenteni a lapot, majd bezárni.

Hátterek

Hátterek mockup-hoz nagyon hasznosak.

Nekünk nem kell térben igazgatni, torzítani, forgatni, hiszen a Photoshop, pontosabban az intelligens objektum megoldja helyettünk. Mint azt már említettem, a fizetős verzióknál szabadon mozgatható objektumok vannak, így ezután már csak a kreativitásunkra van bízva, hogy milyen környezetet varázsolunk a munkánk köré, milyen hangulatteremtő, kiegészítő tárgyakat teszünk még a képre. Ha mindennel elégedettek vagyunk, nincs más hátra, mint elmenteni a kész psd fájlt, illetve képként exportálni azt.

Akik eddig nem ismerték a mockupok világát, vagy úgy gondolták, ők nem tudják használni ezeket, remélem a cikk végére elegendő információval gazdagodtak, amelyeket hasznosítani is tudnak majd. Úgy gondolom, nem csak a grafikusok számára lehetnek hasznosak a fenti információk, hanem olyan cégvezetőknek, vagy marketingszakembereknek is, akik igényesen szeretnék prezentálni munkáikat, hogy ezzel lenyűgözzék megbízójukat.

Végezetül pedig pár olyan képet szeretnék bemutatni, amelyeket mockupok segítségével készítettem.

30 éves Piktor logók

30 éves Piktor logók

Fészek Grill látványterve

Fészek Grill látványterve

Fészek Újság látványterve

Fészek Újság látványterve

Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!

Mentés

Mentés

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

15 + 13 =

Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.
Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Nemrégiben egy érdekes előadáson vettem részt a logókkal kapcsolatban. Az előadást Győr legendás kommunikátora Dusza András (a Kamarai Kommunikációs Klubban) tartotta, amit ezúton is nagyon köszönök. Mivel témába és profilba vág, megkértem hadd dolgozhassam fel, íme:

A szerző
Samu Cynthia vagyok. Közgazdász végzettségem ellenére lassan egy éve dolgozom grafikusként. A mindennapokban azonban igyekszem a két területet vegyíteni, az egyetemen tanultakat hasznosítani, főként a marketing vonalán. Két éve kezdtem a digitális rajzolás világa felé érdeklődni, szinte teljesen autodidakta módon tanultam meg mindent, ami a jelenlegi munkám alapját képezik. Leginkább logó- és arculattervezésben, könyvek szövegének tördelésében, és látványtervek készítésében vagyok jártas.

Pin It on Pinterest

Share This