Mi is az a Pantone-rendszer és hogyan választják ki a következő „Év színét” minden év végén? Utánajártunk a Pantone-színskála kialakulásának, megismerkedtünk a történelmével és megvizsgáltuk, hogy mikor és hol használjuk az RGB, CMYK, Pantone és RAL színkódolásokat. És, hogy mi köze van a Pantone-nak a divathoz?…cikkünk végén erre is fény derül.

Eredetének rövid áttekintése és alkalmazási területei

Mielőtt bevezették volna a különböző színrendszereket, addig az egyes színárnyalatokban nagy eltérések voltak. A grafikai termékek esetében a gyártást végző nyomdában alkalmazott technikától függően jellemző volt, hogy más-más tónusban kerültek nyomtatásra. A problémát Lawrence Herbert ismerte fel, aki a Pantone vállalkozás egyik alkalmazottja volt, majd 1962-ben ő lett a kisvállalkozás tulajdonosa is. A cég addigi profilja a kozmetikai cégek számára gyártott színkártyák voltak, majd a tulajdonosváltás után Herbert profilt váltott, és 1963-ban kifejlesztette a Pantone Illesztő Rendszert, mely lényegében egy sztenderdizált színskála volt.

Ezzel a forradalmian új megoldással új korszak következett be a grafikai tervezés és nyomdai kivitelezés együttműködésébe. A rendszernek köszönhetően a tervezés és a gyártás között sikerült a legpontosabb egyezést elérni. A Pantone fejlesztése lényegében több szintű fest ék speciális keverékén alapul, amellyel új színeket tudnak létrehozni.

Az elmúlt évtizedekben a Pantone folyamatosan fejlesztette egyedi színrendszerét és olyan iparágakra is kiterjesztette, mint pl.: textilipar, műanyaggyártás, digitális technológia, festékgyártás és az építészet, ugyanis ezeken a területeken is kiemelten fontos a színek tökéletes megfeleltetése.

Az új mérföldkövet a vállalkozás életében a 2007-ben létrejövő egyesülés jelentette az X-Rite céggel, akik piacvezetőek a színtudomány és technológia terén, és olyan iparágakat szolgálnak ki, mint például a csomagolóipar, fényképészet, festészet, gyógyászat, autóipar vagy épp a grafikai tervezés.

Mi az az RGB, CMYK, Pantone és RAL?

RGB (Red – piros, Green – zöld, Blue – kék)

Akkor használjuk, ha a képet monitoron szeretnénk megjeleníteni. Ebben az esetben minden szín az alapszínek (piros, zöld, kék) keverékeként állítódik elő. Ezek az alapszínek minden olyan esetben használhatóak, amikor a megjelenítő eszköznek saját fénye van, mint pl.: monitor. További színek megadásához meg kell mondanunk, hogy a három alapszínből melyiket mekkora százalékban szeretnénk alkalmazni. Lássunk egy példát: ha a sárga színt akarjuk kikeverni, akkor a piros és a zöld színekre lesz szükségünk, a kéket elhagyjuk. Amennyiben mindhárom alapszín értéke a maximumon van, abban az esetben a kapott színt fehérnek látjuk, míg a színek hiánya feketeként fog megjelenni.

Az RGB színmódban egy hat jegyű hexadecimális számsor jelöli az adott színt, tehát ha tudjuk egy szín hexadecimális kódját, akkor így is megadhatjuk. Az alapszínek jelölései a következők: vörös: #ff0000, zöld: #00ff00 végül a kék: #0000ff. Minden más szín ezek keverékeként áll elő a fekete például: #000000 a fehér pedig: #ffffff.

CMYK (Cyan – ciánkék, Magenta – bíbor, Yellow – sárga és Key – kulcsszín, jellemzően fekete).

A CMYK színkeverési módszert a nyomdászatban alkalmazzák, melynek alapszínei apró pöttyök formájában kerülnek fel a papírra és ezek együttese adja a végleges színt. Ezeket a pontokat szabad szemmel ideális esetben nem szabadna látnunk, csak ha nagyítóval nézzük őket. Azt, hogy egy adott színhez melyik színpöttyből mennyire van szükség, azt százalékosan határozzák meg.

RGB-CMYK-Pantone

Pantone-rendszer

A Pantone ugye nem más, mint egy színreprodukciós rendszer. Ezeket a színeket betűkkel és számokkal különböztetik meg, pl.: PMS 100, mely egy halvány sárga színt jelöl. A kódok használatának segítségével a világ különböző pontjain, anélkül hogy személyesen egyeztettek volna, a Pantone-színskálára hivatkozva elő tudják állítani a kívánt színeket. Előnye, hogy az így megadott színekkel készült nyomdai kivitelezés során a végeredmény egységesebb, élénkebb lesz.

RAL festék- és színkeverési rendszer

Németországban az 1920-as években dolgozták ki a RAL festék- és színkeverési rendszert. Ezt a színpalettát olyan iparágak használják, mint például az építészet, reklámipar, design. A RAL Design palettája 1625 színárnyalatot tartalmaz, ezeket 7 számjegyből álló kóddal azonosítanak.

A Classic listája ezzel szemben 210 matt festékszínt tartalmaz, melyet névvel és 4 számjeggyel jelölnek. Fontos tudni, hogy az első számjegy mindig a színezetre utal: 1 (sárga), 2 (narancs), 3 (vörös), 4 (bíbor), 5 (kék), 6 (zöld), 7 (szürke), 8 (barna), 9 (fehér/fekete).

A RAL Effect palettája metál- és vízbázisú festékekből tevődik össze.

Átváltások a rendszerek között

A színrendszerek között van úgynevezett átjárási lehetőség, mely lényegében azt jelenti, hogy egyes színértékeket át tudjunk váltani más színmódba. Ahhoz például, hogy RGB és CMYK színmódok között átváltsunk, elegendő a Photoshop szerkesztő program pipetta eszközére menni, és itt láthatjuk az RGB és a CMYK értékeit, az adott színnek.

Photoshop-pipetta

A Photoshop színkönyvtárában pedig megnézhetjük a Pantone színeket is.

Photoshop-szinkonyvtar

Egyedül a RAL színskáláit nem találjuk meg a grafikai szerkesztőprogramban, ehhez kénytelenek leszünk alkalmazni például egy konverziós táblázatot. Hoztunk példának egy részletet az egyik ilyen táblázatból, melyen a RAL színkódok és azok francia elnevezése, az ennek leginkább megfelelő Pantone kódok, valamint a CMYK és RGB színkódok vannak megjelenítve.

RAL-skála

Természetesen a színrendszerek között lehetnek eltérések, mivel a Pantone és a RAL is különböző egymástól független rendszerek. A pontos megfeleltetéshez szükségünk van az RGB és CMYK színkódokra is, ezeket a legtöbb esetben a konverziós táblázatból ki tudjuk szűrni.

A Pantone színskálák:

A Pantone színskáláinak megjelenési formája általában a legyezőként összekapcsolt, keskeny kartonlapok, melyek tartalmazzák a több ezer színnégyzetet és azok kódját, valamint minden színminta esetében feltüntetik azok százalékos összetételét a nyomdai alapszínek (CMYK) sorrendjében. De mit is jelent ez még pontosabban? A világ bármely pontján egy adott Pantone-szín egy adott színt fog jelölni a CMYK színterében, ugyanis a 19 alapszín keverésére épülő rendszert több mint 65 országban alkalmazzák.

A Pantone színkatalógusai többféleképpen is megjelennek, attól függően, hogy milyen felületű papíron kerülnek nyomtatásra, mint például: matt, lakkozott, bevonat nélküli. A színrendszernek köszönhetően olyan egyedi és különleges színek is előállíthatóak, mint a metál vagy a fluoreszkáló árnyalatok.

arculattervezesi-banner

Az elmúlt 10 év Pantone színei

2010 óta a Pantone minden évben megválasztják a következő év színét, melyről két titkos találkozó alkalmával döntenek a cég képviselői. A színnek minden esetben kapcsolódnia kell valamilyen módon az adott évhez. A kiválasztott szín lesz aztán a meghatározó a divatipartól a lakberendezésen át, egészen a nyomda- és grafikai iparig. A megválasztott színt A Pantone Viewben teszik közzé.

2010-ben a Turquoise

Ebben az évben a Pantone a türkiz színt határozta meg az év színeként. Ez az árnyalat két szín kombinációjából tevődik össze a lágyabb kék és az élettel teli zöld színekből, mellyel megidézik nekünk a trópusi vizeket, azok ragyogását és vidámságát.

2011-ben a Honeysuckle

A Pantone a stresszoldó, energikus mályvás szín mellett tette le a voksát, ami a Jerikói lonc virág színéhez hasonlít. A döntésüket nagyban befolyásolta, hogy épp egy gazdasági válság közepén voltunk, és ezzel a színnel szerettek volna nyugtató hatást elérni.

2012-ben a Tangerine Tango

A 2012-es évben egy friss, üde és meleg árnyalatú élénk mandarin narancssárga színt választottak, melyet akkor sokak kedveltek, és meghatározója volt a divatszíneknek is. Mára megkopott az egykori fénye, és a legjobb Pantone Év színei rangsorban az utolsók között van.

2013-ban az Emerald

Eléggé visszás volt a fogadtatása a smaragdzöld színnek, melyben egyesek túl sok kék árnyalatot láttak ahhoz, hogy smaragdnak nevezzék és a 2010-es türkiz mostohatestvérének titulálták. Pedig eredetileg a smaragdzöld szín a megnyugvást, egyensúlyt és harmóniát hirdeti.

2014-ben a Raidant Orchid

A lilás rózsaszín szín a Ragyogó Orchidea nevet viseli, mely meglepte a szakmát, sokan túl nőiesnek találták és megkérdőjelezték modernitását is.

2015-ben a Marsala

A Marsala egy gazdag , mély és karakteres szín, valahol a barnák és a burgundik határán. A természetesség, a magabiztosság és a stabilitás színe. Sokan azonban túl komornak és idejétmúltnak találták. Ebből is jól látszik, hogy a Pantone mekkora hatást gyakorol a társadalomra, hiszen párbeszédek alakulnak ki a színekről és azok érzelmeinkre gyakorolt hatásáról.

Pantone-2010-2020

2016-ban a Serenity és a Rose Quartz

A 2016-os év volt az első, amikor nem egy, hanem két színt választottak az Év színének. Mindkettő a pasztell árnyalatok közül került ki, melyek érzelmes hatást keltenek. A pasztellszínek sok esetben keltik az elegancia és a letisztultság érzetét, azonban ezzel a színpárossal a nemek kettősére akart utalni a Pantone.

2017-ben a Greenery

Az év színe egy friss és az újrakezdést, a természetet szimbolizáló zöld szín lett. Ez az árnyalat a frissességet, a természetességet és a harmóniát idézi meg az emberek számára. Ez a szín azért is nagyon különleges, mert 2013 óta nem fordult elő, hogy a zöld bármely árnyalata legyen az év színe.

2018-ban az Ultra Viola

2018-as évben hideg lila árnyalatot választottak meg, mely egy vibráló és erőteljes szín, és az Ultra Viola nevet viseli. A lila színt sokan tartják a rejtélyek és titokzatosságok szimbólumának. A művészek előszeretettel használják az éjszakai égbolt ábrázolásához.

2019-ben a Living Coral

A Living Coral a tenger alatti világot idézi, ami nem is csoda, hiszen maga a szín megtalálható a tengerek mélyén is. A Pantone ezzel a színnel próbálta a modern társadalom által keltett szorongást és a felgyorsult tempó miatti magányosságot enyhíteni. Ez a narancsos árnyalat pozitív érzelmeket kelt bennünk élénk és telített színével.

2020-ban a Classic Blue

Az év színe kezdeményezés 20. évfordulójára egy nyugodt és megbízható árnyalatot választott, mely az elmére nyugtató hatással van és a béke szimbóluma is.

Érdekességek:

A Pantone és a divat kapcsolata

A Pantone a nyomdai- és textilipari színskálái mellett a divatszínek terén is trendeket állít fel, természetesen ugyanolyan precizitással és pontos színkódokkal teszi, mint más iparágak esetében is. Amellett, hogy minden évben kiadja a következő évre vonatkozó Év színét, mellyel mindig reagál az adott korra és a legfontosabb történésekre, mellette idényről-idényre új színkollekciókkal is megörvendezteti a divatipart.

Minden szezonra külön jelentést készít, melyeket a saját weboldalán publikál saját fejlesztésű szoftverével, mely a Pantone View Colour Planner nevet viseli, és a szezonra készült színgyűjteményeivel igyekszik megkönnyíteni a tervezők dolgát. Ezzel egyidejűleg irányt mutat és nagymértékben hat a divatra is.

Pantone-fashion

A Kodak-story

Mielőtt térhódításba kezdtek volna a digitális fényképezőgépek, előtte hagyományos negatív filmmel készültek a képek. Ebben az időben egyfajta városi legendaként terjedt el az, hogy a Kodak filmek minőségét nagyban befolyásolja a csomagolás színe. Ugyanis előfordultak árnyalatbeli különbségek a dobozok színében, melynek oka az volt, hogy eltérő nyomdákban készültek.

A Kodak szakemberei megfigyelték, hogy ez kihat a vásárlóik döntésére, mivel szívesebben választották az élénk sárga csomagolású filmeket, mint a kissé fakóbb, sötétebb árnyalatúakat, mivel utóbbiak azt sugallták, hogy a bennük lévő filmek már nem olyan jó minőségűek. Ebből is jól látszik, hogy mennyire fontos az, hogy a legyártott termékek színei mennyire egyeznek meg egymással és a grafikai tervekkel.

Infoartnet Magazin banner 2019

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

13 + 11 =

A szerző

Szedlák Katalin vagyok. 2014 óta foglalkozom különböző témájú szövegek írásával, az interjúktól egészen a PR cikkekig. Hiszem, hogy alapos kutatómunkával és kellő kreativitással, bármilyen témából kihozhatjuk a maximumot. Kedvelem a marketinghez és a közösségi médiához kapcsolódó témákat, így ezekről szívesen írok.

 

Bizonyára hallottál már a Pinterestről, esetleg alkalmanként használtad is, de csak, mint magánember. Valószínűleg eddig az meg sem fordult a fejedben, hogy akár érdemes lehet beépítened az online kommunikációdba, mint hasznos marketingeszközt. Nos, akkor ez a cikk Neked szól, mivel a Pinterest számos lehetőséget hordoz magában, ezért nem szabad szó nélkül elmennünk mellette. Megmutatjuk Neked, hogyan használd a Pinterestet, hogy hozz létre céges profilt és megosztjuk Veled a Microsoft Kanada sikertörténetét is. Megéri Velünk tartanod!
Ha még kicsi a céged, vagy egyéni vállalkozó vagy, de nagy terveid vannak akkor ez lehet az első arculati útmutatód. Nem drága, nem bonyolult, de azok az alapok, amire feltétlenül szükséged van a mindennapi kommunikációhoz, azt tartalmazza. Egyszerűen ránézel és máris megvan milyen irányt kell követni, a grafikus csak rápillant és nem fog nagyon gondolkodni a megjelenéseden, hanem elkészíti.
Mészáros Robival való ismeretségünk több évre tekint vissza. Első alkalommal az egyik Marketing Fesztiválon találkoztunk, ahol mint előadó hirdette a márkaépítés fontosságát. Tagja vagyok a közösségének (BrandBirds Klub), részt vettem számos rendezvényén és bátran mondhatom, hogy Robi kishazánkban ma a KKV márkák nagykövete.
Ez a cikk arra hivatott, hogy bemutassam, hogy a jelenleg hazánkban leginkább népszerű közösségi platformok közül melyeket és mire használjunk. Nem feltétlenül kell mindenhol jelen lenned, bár mindegyiken van lehetőséged az ingyenes látogatószerzésre, ezért minimális ráfordítással is látványos eredményeket lehet elérni.

Pin It on Pinterest

Share This