Miért a jövőd alapja?

Változtasd meg és megtudod!

A változást mindenki észreveszi és lehet pont erre a változásra van szükséged, mert a vevők figyelemmel fognak megajándékozni, amit ha ügyes vagy nagyon jól tudsz kamatoztatni. Foglalkozz vele és meghálálja sokszorosan!
Az arculatot gyakorlatilag minden cégvezető másképpen értelmezi. Van, aki szerint egy logó az arculat, amit a szomszéd Pistike készített 20 évvel ezelőtt, van aki már ezen túljutva készített egy szövegszerkesztőben valami levélpapírt vagy egy-két arculati elemet, de ezen túlra a cégek 80-90%-a már nem jut el.

Az Infoartnet arculata

A saját arculatunk, ami egyszerű és időtálló egyben!

Miért nem?

  • Megszokták és a szokás tudjuk hogy NAGY ÚR
  • Senki nem mondta nekik, hogy ez kevés már a piacon
  • Ha valaki mondta akkor elintézték azzal, hogy a vevők nem ezért választják őket
  • Vagy egyszerűen ennyi az igényszintje a vezetőnek, illetve tulajdonosnak

Talán így gondolod, talán nem, de mindenképpen állj meg egy percre és kicsit gondolkodj el! Rendben van a céged arculata? Ha az elhanyagolt, tényleg azért hoztad létre a vállalkozásod, hogy már egy ilyen egyszerű dolognál megakadj? Tényleg a jelenlegi szinten szeretnél megragadni? A cégépítésnek rengeteg apró momentuma van, és ezek közül az arculat az egyik alaplépés.

Vissza a kezdetekhez!

Hogyan kellene elkezdeni egy vállalkozást jobb esetben, feltételezve, hogy az induláshoz való tőke rendelkezésre áll? Piaci rés felfedezése, célcsoport meghatározása, piackutatás, tehát tényleg meg kell vizsgálni megvan-e az igény a piacon a szolgáltatásra, termékre, és kinek adhatnánk el a terméket. Ha ezek az adatok rendelkezésre állnak, akkor jöhet a kérdés:

HOGYAN és MIVEL?

Marketinggel, hirdetésekkel, szórólappal, weboldallal, pr cikkekkel, online hirdetésekkel, kontent marketinggel stb. vagyis mindegy mivel, a lényeg hogy elérd vele a célcsoportodat és átlépd az ingerküszöbüket.

A marketinghez pedig mindenképpen szükséges egy egységes ARCULAT, hiszen másképpen nem fogják tudni azonosítani a márkát, amivel el szeretnéd adni a terméked vagy szolgáltatásodat.

Nemrégiben olvastam egy fantasztikus könyvet a címe „Michael E. Gerber – A vállalkozás mítosza”, melynek olvasását én minden egyes cégvezetőnek kötelezővé tenném. A könyv egyik legfontosabb fejezetében a következő áll „Jelvényed logó formája, névjegykártyád tipográfiai sajátosságai – mindez nem csak hatással lehet a forgalomra, hanem hatással is van rá, akár akarod akár nem!

Egy olyan szakértő mondta ezt („Amerika vezető kisvállalkozói szakértőjeként” tartanak számon), aki sok ezer kisvállalkozót segített már át a nehéz időkben és állított növekedési pályára. Egy vállalkozás sok kis apró részletből áll és az arculat, mint a marketing alappillére a szóvivője ennek a fejlődésnek.

Kezdjük onnan, hogy mi is ez a cégarculat?

Az arculat nem más, mint biztosíték a külvilág felé való egységes megjelenéshez. AMIRŐL felismernek!

Egyéni jelek, beleértve a cég nevét is, amikkel, ha a vevők, vagy akár a konkurencia találkozik, azonnal tudják azonosítani a cégedet, márkádat. Nem egy logó és egy levélpapír külön-külön, hanem egy jel és kommunikációs rendszer együtt. Ne logóban gondolkodj, az csak az első, de annál fontosabb szelete, hanem egy jel rendszerben ami egy logótól kezdődik, de megjelenik a cég életében mindenhol és egységes jelenlétet biztosít. Fontos, hogy az arculat a felépítendő márkád, branded fontos része, amiről a későbbiekben még szót ejtünk.

A Gádor Építőipari Kft. arculata

A Gádor Építőipari Kft. arculata

Mire gondolok?

Az is arculat, ahogy kinéz az irodád, az autód, a telefonod, a laptopod, a céges ruhád, a kiállítási eszközeid, a weboldalad, a közösségi felületeid, ahogyan a kollégák felveszik a telefont és amit mondanak bemutatkozásul; mind-mind ide tartozik és egy szabályrendszerbe foglalható. Ha egy jól működő, sőt a sokak álmában megjelenő önműködő céget szeretnél, akkor ez is szükséges lesz hozzá.

Kinek van rá szüksége?

Kivétel nélkül minden cégnek, vállalkozásnak, egyéni vállalkozónak, mert jobban kinézni, mint a konkurenciád nem feltétlen pénz kérdése.

Az arculat megléte nem függ a céged méretétől.

Egy kis cég legfőbb marketing problémája általában hogy ugyanolyan mint a többi, semmivel nem tud kitűnni a tömegből. Egyetlen esélye hogy már bemutatkozáskor tűnjön nagynak, nézzen ki jól, ne legyen szerény, keltsen bizalmat és a többit már csak a vezető kreativitása, ügyessége határozza meg. Ha bele gondolok készítettünk már egy fős cégnek is komplex arculati kézikönyvet, ami nagyban megkönnyítette a cég külső kommunikációját. Mivel egy rendezvényszervező cégről beszélünk, óriási terhet vettünk le a válláról.

A Széchenyi István Egyetem arculata

A Széchenyi István Egyetem arculata

Régebben alapított cégeknek kutya kötelességük lenne felülvizsgálni arculatukat 5 évente, hiszen egy megújulás, egy frissítés mindig alkalmat ad egy ütős marketingkampányra, egy vevői megkeresésre, bármire, amivel fenn lehet tartani a kommunikációt a vevőkkel. Mit jelenthet ez? Talán nem is tud egy-két fontos és kiváló szolgáltatásodról, talán nem is gondolt rá hogy téged bízzon meg olyan feladattal, amivel eddig csak szenvedett. Ha már veled dolgoznak, bíznak benned, így nagyban tudod ösztönözni az eladást és upsel termékeket tudsz felajánlani régi vevőidnek is.

Gondolj bele hányszor megváltozott az arculata olyan óriási vállalatoknak, mint az IBM, Google, McDonald’s, pedig náluk ez óriási költségeket von maga után. Az alábbi logósor bizony a McDonald’s márka logójának evolúciója. Ha jól megnézzük 1962 után már alig változott maga a logó alapja, folyamatosan csak a kor szelleméhez igazították. Ha valamelyik cég, akkor ők biztosan figyelik a marketing trendeket, mert tudják hogy folyamatosan meg kell újulniuk ebben a rohamosan változó világban.

Hogy állsz ezzel, mit teszel a folyamatos megújulás jegyében?

Miért könnyíti meg az életed, illetve miért lesz akár olcsóbb is a céged működése csak az arculatod miatt.

Ha van egy kidolgozott szabályrendszered sőt, akár arculati kézikönyved akkor a következő kérések egy pillanat alatt megoldódnak minden probléma nélkül, mert kinyitod az arculati kézikönyve és voálá már meg is van a megoldás:

  • Kicsúsztunk a határidőből, azonnal el kell küldeni a készülő hirdetéshez a logót.
  • Megjött az új teherautónk végre, szükség van a többi autóhoz használt dekor alapjára
  • Elfogyott a borítékunk, minél előbb el kell küldeni a nyomdának, hogy a jövő heti kampányunkhoz legyen megfelelő mennyiség
  • Szükség lenne az új munkatársnak névjegyre, sőt már az enyém is elfogyott szükség lenne utánrendelésre

Sok problémát fel lehetne sorolni, de a lényeg, ha egy jól átgondolt és kivitelezett arculatunk van, akkor ezekre a kérdésekre azonnal tudunk érdemben reagálni. Egy arculati kézikönyv bár luxusnak tűnhet egy magyar KKV-nak, de sokat spórolhat számodra is, hiszen semmin nem kell gondolkodni azonnal át tudjuk adni a szerkesztési alapelveket bármelyik dekorosnak, grafikai stúdiónak, újságok grafikusainak, a munkaruha kivitelezőinek, mindenkinek akivel kapcsolatba kerülünk grafikai szempontból. Senkinek nem kell azzal az időt töltenie, hogy szerkesszen, színeket módosítson, hanem ha ezek definiálva vannak, akkor bármelyik kivitelezőnek ugyanazt a színt kell kapnunk, ugyanolyan árnyalatban. Ha nem azt kapjuk, akkor referenciaként hivatkozhatunk az arculati kézikönyvre.

Előbb azért nézzük, meg miben tudsz gondolkodni arculat szinten

Itt is vannak szintek, elérhető mérföldkövek, hiszen nem szükséges azonnal beleugrani a legmélyebb vízbe, ha nem tudunk úszni.

Első mérföldkő mindenképpen a logó, erre mindenképpen szüksége van minden vállalkozásnak. Ha logót terveztetsz, mindenképpen tarts, illetve tartasd be, néhány írott és íratlan szabályt. Már a logó megalkotásánál gondold tovább az arculatodat, hiszen ha nem alkalmas a logó a további elemek tervezésére, nem ad jó alapot a többi elem számára. Hagyd abba és terveztesd át!

Legyen a logó:

  • egyszerű, könnyen azonosítható
  • ha lehetséges jellemző legyen a fő tevékenységedre (ez nem minden esetben fog működni, ha sok van belőle)
  • kevés színből álljon (2-3 színnek elegendőnek kell lennie), akár egy színben is működnie kell és kifejezőnek kell lennie
  • bizonyos grafikai szabályoknak meg kell felelnie (színek harmóniája, terek és távolságok szabályossága stb.)
  • ne a családodnak és a munkatársaidnak, hanem a vevőidnek legyen tetszetős ( egy egyszerű kutatással kérd ki véleményüket)
  • válassz olyan alap karaktert, fontot ami jól olvasható és, illik az emblémához és tartalmazza a magyar karaktereket is

A felsorolás nem a teljesség igényével készült, mert sok objektív és szubjektív tulajdonsággal lehet felvértezni egy logót, de a legfontosabb tulajdonságok szerint mindenképpen szükséges megvizsgálni a saját logónkat is.

Az út eleje a kisarculat, ami a következő elemekből álljon logó (alapkarakterrel és színmeghatározással, levélpapír (elektronikusan is), boríték, e-mail aláírás és esetleg egy weboldalterv, de ezt már vehetjük a következő lépésnek is.

Mi legyen az arculati kézikönyvben!

Az arculati kézikönyved egy folyton fejleszthető, rendszer, organizmus melyben megtalálod a válaszokat a design, grafika és az arculati elemekkel kapcsolatos kérdéseidre, természetesen csak azokra melyeket szabályoztál.

Ha folyamatosan fejleszted a céged működésében, fejlődésében ez nem fog gátolni, hiszen minden egyes új kollégád ezeket az oldalakat áttanulmányozva tisztában lesz a szabályokkal. Úgy fogja használni, ahogyan azt te eltervezted, gyorsan és hatékonyan. Nem kell a grafikushoz fordulnia segítségért az új marketingesnek. Át fogja látni mi áll rendelkezésére azonnal az első kampányához és mit kell még előállítania, amire eddig még nem volt szüksége a cégnek.

A megtervezett elemeknek természetesen be kell kerülnie a kézikönyvbe, hiszen így legközelebb már a másik kolléga a másik részlegen nem fogja ugyanazt megterveztetni mással.

Hódmezővásárhely arculati kézikönyve

Hódmezővásárhely arculati kézikönyve

Azért a kézikönyv és kézikönyv között is hatalmas különbségek vannak:

  • a legegyszerűbb, amikor csak az elemek találhatóak benne, de csak a formára és kinézetre való tekintettel leírás nélkül, vagy csak minimális megnevezéssel
  • a használhatóbb változata, mikor már méretezve vannak az egyes elemek. Hasznosabb, mert egy grafikus bármikor ki tudja szerkeszteni az adatok alapján az egyes elemeket, ha azokkal bármi történne. BÁRMELYIK GRAFIKUS!
  • a legdrágább, de legjobb változatban az elemeken, a pontos méretezésen kívül, a használati szabályrendszer is benne foglaltatik, hiszen az igazi előnyt ez, hiszen minden szükséges információ rendelkezésre áll ahhoz hogy bárki, bármikor tudja használni az elemeket külön-külön is.

Hogyan kezdj az egészhez, megvalósítás indul!!

Amit mindenképpen meg kell tenned mielőtt elkezded átalakítani az arculatod

  1. Kiinduló helyzet elemzése, felmérése, tehát hol tartasz ma
    • a piaci helyzet felmérése, hol tart a konkurencia mitől kell neked jobbat készíteni, mert miért érnéd be kevesebbel
    • céged erősségei, gyengeségei, amivel egyébként is tisztában kellene lenned
    • céges, vállalati célok, mert célok nélkül merre tartasz
    • fontos a vállalati kultúra, illetve a vállalat története, de ez érzésem szerint leginkább neked számít
    • a jelenlegi anyagok összegyűjtése, átnézése, elemzése, magyarul mi az, amiben javulni kell
    • a külső kép feltérképezése, milyen vélemény alakult ki a cégedről
  2. Kérjünk ajánlatot, a kivitelező gondos kiválasztása
  3. Tervezzük meg a megvalósítást
    • Válasszuk meg a grafikai stílusát a logónak, válasszunk szlogent
    • Határozzuk meg hogy milyen mélyen, terjedelemben szeretnénk meghatározni az arculati eszközöket, szabályokat
    • Bevezetés, ami bár legjobb lenne egyik napról a másikra ezt a legnehezebb megvalósítani. A fokozatosság itt is célravezetőbb lehet, de nem minden cégméretnél alkalmazható
  4. A megvalósítási fázis, amikor ismertetjük a munkatársakkal az új arculatunk lényegét, elemeit, használati szabályait
  5. Folyamatos visszacsatolással az implementáció, mert valószínű, hogy egy-egy elem szegmensen változtatni kell a használhatóság kedvéért.

Nem annyira bonyolult, mint az elsőre látszik, csak el kell kezdeni! A jelszó tervezni és megvalósítani.

Egy-egy jó tanács

  • Mindig próbáld elkérni a grafikusodtól a forrásfájlokat is, amit nem feltétlen fognak szeretni, mert nem szokás, de neked biztonságot ad a jövőben a hasonló problémákra.
  • Ha nincsenek forrásfájlok, akkor itt az ideje frissíteni az arculatodon, így nem fog frusztrálni annyira az, hogy újra el kell készíteni az alapokat. Frissítsd az arculatod így legalább lesz még egy okod arra, hogy készíts egy kampányt.
  • Ne hagyd, hogy a grafikust csak a művészi érzéke vigye el egy irányba, hanem irányítsd a kreativitását gondolkozzatok együtt és abból biztos hogy valami egészen jó sül ki.
  • Adj minél több támpontot a grafikus számára, de ne kösd gúzsba, mert az nagyon erőltetett lesz, mi ezt egy 15 kérdéses brief segítségével térképezzük fel
  • Hatalmas segítség, ha van valamiféle elképzelésed, érzésed, sőt tudsz mutatni példákat stílusra neki a leendő arculatról.
  • Ne félj megmondani a véleményed, de bizonyos szabályokkal a grafikus tisztában van, azt pedig mindenképpen hallgasd meg.

Csak remélni tudom, hogy ez után a cikk elolvasása után legalább felülvizsgálod a jelenlegi arculatod és jobb irányba állítod céged ez irányú törekvéseit.

A cikk a magazinunk első számában olvasható. Ma már a harmadik magazinnál tartunk így feliratkozás után egy könyvnyi tehát 120 oldalnyi tudást is megkapsz.
Semmi mást nem kell tenned, mint az alábbi oldalon megadod az e-mail címed és már küldjük is a magazinokat, sok hasonló értékes cikkel!

Kérem a magazint

Mentés

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

4 + 13 =

Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.
Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Ez a cikk arra hivatott, hogy világosabbá tegyem, mit kell átgondolnod és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben. Eközben választ fogsz arra is kapni, hogy hogyan fogod magadat jobban megértetni a grafikusoddal. Időt és energiát fogsz megspórolni, ezt megígérhetem! Ha már készítettél kiadványt, akkor is lehetnek olyan pontok, amik hozzásegítenek ahhoz, hogy legközelebb könnyebben vedd ezt az akadályt.

A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed.

Pin It on Pinterest

Share This