Szükséged van egy jó bemutatkozó anyagra vagy katalógusra, de fogalmad nincs hogyan kellene hozzálátni? Érezted már, hogy kár belefogni, hiszen se vége, se hossza a munkának? Hiába dolgozol a katalógusoddal egyre többet, semmi mást nem látsz csak újabb hibákat és újabb elvégzendő feladatokat?
Egy kis segítséget, útmutatót szeretnék neked adni, hogy kicsit világosabbá tegyem előtted mit kell átgondolnod mielőtt kiadványt szeretnél terveztetni és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben.
Sok időt és energiát fogsz megspórolni, csak tarts be néhány szabályt!

A grafikus nem ért a te szakterületedhez, te pedig kevésbé értesz a grafikai tervezéshez. Ezt azért kell szem előtt kell tartanod, mert ha elbeszéltek egymás mellett, nem lesz olyan az eredmény amilyet elképzeltél, legyen az akármilyen profi grafikus akivel dolgozol.
Mit kell átgondolnod mielőtt bármilyen grafikushoz, ügynökséghez fordulsz segítségért?
I. Kinek szánod a katalógust? Célcsoport meghatározása!
Példaként a következőek lehetnek, de ezt persze érdemes szűkíteni:
– lakossági felhasználásra
– nagykereskedőknek, viszonteladóknak
– cégeknek, intézményeknek
Minden célcsoport másra kíváncsi egy terméknél, így szövegezése is különböző lesz,
– hiszen a lakosság egy egyszerű, lényegre törő és világos leírást szeretne olvasni, lehetőleg szakszavak nélkül
– a nagykereskedők pont a részletekre kíváncsiak és nem okoz gondot a szakzsargon megértése sem
– cégek, intézmények pedig arra kíváncsiak miért pont a te termékedet szolgáltatásod használják, hiszen őket folyamatosan ajánlatokkal bombázzák.
II. Gondold át! Alakítsd ki a koncepciót!
Ehhez konzultálj a grafikussal is, hiszen sok támpontot tud adni, mik a korlátok, mi a költséghatékony és egyáltalán mi néz ki jól és mi kivitelezhető optimálisan.
A következőket kérdéseket kell megválaszolni:
– fontos szempont, hogy milyen méretben gondolkodsz (A/4, B/5 stb.)
– csak online vagy nyomtatva is szeretnéd használni
– kb. hány oldalban szeretnéd megvalósítani (a költség szempontjából lényeges)
Fontos tudni, hogy 4 oldalanként (ívenként) lehetséges oldalszámot módosítani, hiszen két oldal nem lóghat a kiadvány közepén, mivel azt nem lehet pl. összetűzni!
– milyen és mennyi fejezetet képzelsz el (ez menet közben módosítható)
– a fejezeteken belül milyen megosztások, tagolások legyenek a jobb érthetőség kedvéért
– hogyan szeretnéd elválasztani az egyes fejezeteket (külön oldallal, vagy csak nagyobb fejezetcímekkel)
– mennyi terméket képzelsz el egy oldalon, mert szép ha egységes szerkezetű a kiadvány, ezáltal könnyebbé teszi partnered választását is
– összesen mennyi terméked van vagy mennyi szöveges anyagod van, amit meg szeretnél jeleníteni, mert a kevesebb néha több
– a kinézet szempontjából beilleszthetőnek kell lennie a céges arculatba

Ha olyan céggel dolgozol akik mindezt egy briefben kérdezik végig, akkor vagy a legjobb helyen, hiszen akkor ők kialakult rendszer szerint dolgoznak.
Ha pontos a koncepció, rengeteg haszontalan munkaórától fogod magadat megmenteni és kisebb lesz a szerkesztési költség is. A jó előkészítés, gyors és pontos munkát fog eredményezni a grafikus részéről, mert ha tudja mit kell terveznie, akkor a munka is hamar elkészül.
III. Mire lesz szüksége még ezen kívül a grafikusnak?
Képek: Címlapkép, fejezetelválasztó kép, ami legyen minél nagyobb méretű, aminek kiválasztását persze rábízhatod a grafikusra is, hiszen ha megvan a koncepció jó változatokat mutat majd.
Mi az elég nagy kép? Például egy A/4-es oldalra min. 8-9 Mpixel, vagy 3602×2480 pixel az a képméret, ami még megfelelő minőségű lehet. Honnan tudsz ilyet szerezni?
Sok kiváló képadatbázis van pl. www.freepik.com, www.stockfresh.hu, www.dreamstime.com, ahonnan kis keresgélés után profi fényképeket tudsz vásárolni jogtisztán, nagy méretben! Hátránya is van, hogy máshol is találkozhatsz később a vásárolt képpel, hiszen más is ugyanúgy megvásárolhatja. Megoldás lehet egy AI-al való képgenerálás, ami némi gyakorlatot kíván, de jó eredményt hozhat. Ilyen lehet a tengr.ai, freepik.com, DALL-e, Chat GPT stb.. Talán már túl nagy a kínálat képgenerálásból és egyre kevesebb az ingyen használható. A nagyobb képek generálása a legtöbb helyen fizetős.
Ha jó minőségű a kép akkor fel lehet skálázni a méretét szintén AI segítségével pl. a freepik.com is.
Termékképek: Ez az egyik legnehezebb probléma még ma is. A nagyobb gyártók tudnak képet prezentálni a legtöbb esetben, ami számodra jogtisztán használható lesz, a kisebb gyártókkal viszont probléma adódhat. Vagy egyáltalán nincs, és akkor készíteni kell, vagy kicsi van és szintén készíteni kell, illetve 1-2 órás netes keresés után találunk egy hasonlót, amit pedig retusálhat a grafikus. A képi problémákat jobban kifejtem az alábbiakban, mert ez egy sarkalatos pontja a katalógusoknak.
Képi problémák és megoldási lehetőségek
A képeket általában egy homogén háttérre teszik a katalógusokban, hogy a termékek részletei is kivehetőek maradjanak. A képeket nagy többségben a grafikus kivágja a háttérből, és hogy a kivágás jól sikerüljön, ezért homogén háttér előtt kell lehetőleg fényképezni. (Ez nagy termékeknél nem mindig megoldható.) Eredménye: gyors grafikusi munka és jól kivehető részletes képek.
Több alkalmazás, webes alkalmazás, telefonos alkalmazás is alkalmas a háttér eltávolítására, de nem mindig működnek tökéletesen így kicsit utánuk kell igazítani.
– kis méretű kép
Ha saját gépen megnyitva is picinek ítéled, arra a grafikus is azt fogja mondani, tehát ezeket el se küldd mert felesleges kör lesz. Nyisd meg egy ingyenes képnézegetőben a képeket (pl. infranview) és ott bal alsó sarokban látható a felbontása/mérete a képnek (pl. 100×150-es kép nem megfelelő, de egy jó minőségű 500x750pixeles-es kép megfelelő lehet kis méretben). Nagyítsunk rajta, és ha egy kisebb nagyítástól már pici képkockákat is látunk, az nem alkalmas a további alkalmazásra. AI segítségével természetesen lehetséges méretileg skálázni a képeket, de ennek eredménye is az alap kép minőségétől függ.

– életlen, homályos képek
A grafikus nem varázsló, ha valami homályos ugyan korlátozott kereteken belül javíthat rajta, de nem lesz feltétlen jó. Nyomtatva sem fog több látszódni, mint a monitoron, sőt tapasztalatunk szerint ott jobban kijönnek a hibák és problémák.
– rosszul fotózott képek
Átlátszó termékek sötét háttéren nem fognak jól mutatni a katalógusban. Némileg ezen is lehetőség van javítani, de sok munka van vele. A tárgyfotózás külön szakág, de egy kis próbálgatással, egy pici időbefektetéssel egészen jó minőségű fotókat készíthetsz, akár egy jó telefonnal egy pici fotósátorral a saját irodádban is. Vannak alkalmazások, amik azonnal leveszik a hátteret és azonnal használhatóak lesznek a képek.
– rossz beállítású képek termékképek
A legjobb az lenne, ha minden termék ugyanarra áll és ugyanolyan helyzetben lenne fotózva, ez azonban ritkán szokott megvalósulni. Törekedj arra, hogy úgy fotózd le, ahogyan te azt láttatni akarod, és ahogy a legtöbb részlet kiderül a termékről, magyarán felismerhető legyen. Te is jobban szeretsz vásárolni olyan dolgot, amit felismersz. Arra is ügyelj, hogy a termék ne torzuljon a fényképen. Korrekcióra bizonyos keretek között van lehetőség.
– képek elnevezése
Ez kicsit triviálisnak tűnik, de a legjobb, ha úgy nevezed el a képet, ami a termék neve (ha hosszú akkor érdemes rövidíteni érthetően). Sokkal gyorsabban tud vele haladni a grafikus, illetve ha összesíted, hogy mi nincs meg még te is jobban át fogod látni az anyagod.
Szövegek, adatok leírások: Ez sem egyszerű, de ez a rész általában létezik valahol, hiszen valamivel eddig is dolgoztatok (pl. ajánlatok, árlisták).
Fontos, hogy lehessen látni a szöveg mennyiségét, hiszen az kiadvány alapját így könnyebb lesz elkészíteni. Ügyelj arra, hogy pontosak és frissek legyenek az adatok, ne a szerkesztett változatban kelljen javítani azokat, mert ott nehezebb lesz átlátni. Ha táblázatban adod meg az adatokat, akkor egy része a grafikai munkának automatizálható is lesz, ami óriási időmegtakarítás.
IV. Hogyan add át a szöveges anyagot a gyorsabb haladás érdekében?
A képeket kiveséztük, tehát ha az elnevezés a termékek nevei, az tökéletes támpont ahhoz, hogy a megfelelő helyre kerüljenek a termékek. A termékneveket, tulajdonságokat, adatokat egy szöveges dokumentumban add meg ami lehetőleg, vagy egy táblázatban legyenek.
– Legjobb, ha egy oldalra olyan struktúrában kerül annyi termék és olyan sorrendben, ahogy az logikus. Látni fogod azt is, hogy mennyi oldal lesz az egész kiadvány és nagy meglepetés már nem érhet. Változni biztosan fog az elrendezés, de egy átfogó képed lesz mi hol lesz.
– Formázni szükségtelen, hiszen a szöveget úgyis tördelnie kell a szerkesztőnek, tehát ezzel ne töltsd az időt
– Pontosan annyi adatot adj meg amennyi kell, hogy szerepeljen a katalógusban, se többet, se kevesebbet.
– Mielőtt elküldöd a grafikusnak nézesd át több kollégával, akik mind tartalmilag, mind helyesírásilag, mind érthetőség szempontjából is javítani tudnak rajta.
V. Szerkesztés közbeni tipikus problémák
Nagyon sok időt rabolhat a folyamatos átnézés és javítás és ha nem volt jól előkészítve a kiadvány ez a rész veheti el a legtöbb időt, mindkét oldalon. A grafikus oldaláról is érvényes ez, hiszen amit dolgozott ő is átnézi vagy átnézeti valaki mással, aki kevesebbet látta az anyagot. Jellemzően ha valaki sokat néz egy anyagot akkor már nem látja benne a hibákat, vagyis nem látja a fától az erdőt.
– Ha jól átgondoltad a termékstruktúrát, akkor kevésbé fordulhat elő az az eset, hogy innen vegyünk ki 4 db terméket, tegyük át a következő fejezetbe, vagy be kell tenni még 3 terméket, ide meg oda.
A grafikus szerkesztő nem wordben dolgozik, tehát ez nem működik feltétlen egyszerűen, mert az oldalak és a termékek tologatásával van csak erre lehetőség. Ezt az esetet próbáld elkerülni, főleg ha óradíjas elszámolásban egyeztetek meg.
– Ha már megegyeztél egy kidolgozott arculatban a grafikussal, ne akard azt megváltoztatni a szerkesztés második felében.
Néhány tipikus kérés, ami problémákat okozhat, hiszen rengeteg munkával jár:
a, „nem annyira tetszenek a betűtípusok” – Ez probléma hiszen, különböző betűtípusok, különböző betűtávolságok, különböző karakterek teljesen más elrendezést, szerkesztést eredményezhetnek
b, „változtassunk színeket” – Ha már túl vagyunk a katalógus arculat kialakításán, sőt sok oldal már szerkesztett állapotban van, akkor már mindennek, mindenhez színben illenie kell. Ha bármelyiket megváltoztatjuk, akkor a többi színnek is változnia kell. ez hatással lesz az egész katalógusra, ismertetőre.
c, „még hiányoznak a cikkszámok, nem lehetne mindenhová betenni?” – Mindent lehet, csak ha nem volt betervezve, akkor gondot okozhat az elhelyezése és sok munkával jár minden utólagos behelyezés.
d, „sok lett az oldalszám, csökkentsük ezt úgy, hogy egy oldalon több termék legyen” – Mondanom sem kell, hogy az egész kiadványt valamilyen szinten át kell szerkeszteni.
– Ha már a korrektúrához elértünk már látszódhat az alagút vége, de a fényesség még nem biztos, hogy feltűnik. A grafikusok 99%-a PDF formátumot fog küldeni ellenőrzésre, mivel a szerkesztőprogramok ezt támogatják leginkább. Ebből következik, hogy ne wordben körülírva adjunk hibalistát, hanem az ingyenesen elérhető adobe acrobat megjegyzés funkcióját használjuk a pdf-ben, hiszen így nem kell keresgetni, hogy hol a hiba, illetve jobban visszakövethető számodra is a javítások sora.
– Próbálj minél kevesebb korrektúrakört alkalmazni
Ha nagyobb áthelyezéseket, átalakításokat szeretnél, menj inkább el a grafikushoz, ülj a nyakára és 1 óra alatt többet fogtok haladni, mint egyébként egy egész levelezgetős, telefonálós munkanapon. Megéri rászánni az időt! Nem mindenki szereti, de a hatékonyságát mindenki elismeri!
Ezt a sort végtelenségig lehetne sorolni, de csak néhány fontosat szerettem volna kiragadni, hogy miért is fontos az, hogy jól átgondolt struktúrával kezdjünk a műszaki szerkesztéshez.
Fontos, hogy nyomdába adás előtt nyomtassunk belőle egy színes mintanyomatot vagy akár egy próbapéldányt a nyomdában. Megéri, mert kézbe véve még derülhetnek ki hibák, illetve láthatjuk végre a kezünkben is a végeredményt.

VI. Ha saját magunk akarjuk kivitelezni a kiadványt
Ezt nem ajánlom! Miért?
A nyomda olyanokat fog kérdezni, hogy
– A borító milyen papírra legyen (pl. 250 gr. matt műnyomó)?
– Legyen-e a borító fóliázva?
– Milyen kötészeti eljárással rakjuk össze?
Ezekre a kérdésekre tapasztalat híján nem feltétlen tudod a választ.
A nyomda egy kicsit más nyelven beszél, ami elsőre furcsa és valószínűleg nincs is kedved ezt megtanulni. Másik lehetőség az, hogy rábízod a nyomdára, aki pedig olyan papírra fog dolgozni, amilyen a raktárban van és nem biztos, hogy fog mondani még pár változatot.
Ha már itt tartunk, megkülönböztetünk többek között, digitális és offszet nyomdát. A digitális kis szériák elkészítésére van optimalizálva, az offszet pedig a nagyobb mennyiségű anyagok előállítására alkalmas. Mindig van egy optimális gyártási szám, amit érdemes legyártani, de ez minden kiadványnál más és más mennyiséget fog jelenteni. Kérj ajánlatot több nyomdából! A meglévő nyomdai gépek és a kötészeti gépek is meghatározzák, mit tud optimális költséggel nyomtatni egy-egy nyomda.
Bízzuk inkább a grafikai szerkesztőre a nyomdai ügyek intézését, mert ő valószínűleg jobb árat fog kapni, mint az, aki csak úgy odamegy egy kiadványt kiviteleztetni. Tehát sem anyagilag, sem más szempontból nem érdemes ezzel foglalkoznunk, főleg hogy így a kivitelezői felelősség is a szerkesztőé lesz. Nekünk felelősségbiztosításunk is van arra, hogy ha elrontunk valami, vagy a nyomda elront valamit azt a biztosító megtéríti bizonyos feltételek mellett.
Ha mégis belevágunk és ajánlatot kérünk, a következőket fogja kérdezni a nyomda:
- milyen formátum (pl. A/4, A/5) lehetőleg szabványos méretű legyen, mert a nyomda azt tudja költséghatékonyan előállítani
- oldalszám, ami 4 oldalanként változhat
- borító papír (pl. 250 gr. matt műnyomó papír)
- érdemes egy katalógus vagy cégismertető borítóját fóliázni – matt, vagy fényes fóliával -, hiszen így sokkal tartósabb lesz a kiadvány
- belív papír (pl. 135 gr., műnyomó papír, esetleg offszet papír) ízlés szerint, de nagyon vastag papírt nem érdemes használni. A mai papírok struktúrában sokkal puhábbaknak hatnak mint 5-10 évvel ezelőtt.
- darabszámnál az igényeinknek megfelelő, de optimális példányszámot próbáljuk megcélozni
- kötészet (pl. irkatűzés, ragasztás) ami oldalszám függő
- extrák (pl. formalakk, ötödik szín, aranyozás, ezüstözés, 6 szín nyomás, kasírozás, stancolás) a lehetőségek száma végtelen, de ezt mind a nyomdával, mind a szerkesztővel egyeztetni kell.
Természetesen ez a cikk a teljesség igénye nélkül készült, de a fő kérdésre ráirányítja a figyelmet. Nem egyszerű a nyomdatechnológia és nem egyszerű a nyomdával való kommunikáció sem. Valamilyen probléma mindig felütheti a fejét, amire azonnal kell tudni válaszolni, különben leveszik az adott munkafázisról a kiadványt és az sokkal később fog elkészülni.


