Ez a cikk nem a marketing mélységeiről szól, nem esettanulmány, hanem inkább a marketingről alkotott gondolataid, véleményed formálását hivatott alakítani. Gyakorlatilag egy előadás kivonata, de úgy gondoltam megosztom blogcikként, hátha valakinek értékesek lesznek ezek a gondolatok. Általánosságokról fogok írni, de remélem kicsit motiváló is lesz, hogy elindulj az úton.
Nem vagyok marketinges, viszont egyre jobban szeretem a marketing minden formáját, mert segíti a cégem fejlődését. Szeretek kísérletezni, tesztelni, mert a mai marketing lehetőséget ad erre. Ha valami nem működik, változtatni kell rajta, meg kell próbálni másképpen, sőt, manapság nagyon egyszerű automatizálni, tesztelni a folyamatokat, így a marketing ma olcsóbb és hatékonyabb lehet, mint valaha.
Úgy gondolom, hogy ma egy cég vezetőjének elsősorban nyitottnak kell lennie az új lehetőségekre, ötletekre, mert ma egyvalami örök, a VÁLTOZÁS! A változás viszont egyre csak gyorsul, méghozzá exponenciálisan. Változnak az emberek, az eszközök, a technológia, így ezt neked is követned kell. Ami működött tegnap, nem biztos, hogy holnap is fog, ezt tartsd szem előtt.
Hányszor voltál az utóbbi félévben marketing előadáson? Hányszor érezted azt, hogy a téma szakértője előadott valamit, de igazából nem tudtad, vagy nem akartad felhasználni, mert nem volt kézzelfogható és gyakorlatias? Egy szakértő mindig azt nyomja, amihez „ért”! Nyomja az Instagramot, mert most divatos; a Facebook marketinget, mert az nélkülözhetetlen; az Ads-t, mert az annyira nyilvánvaló; Chatbotot, mert mi a francért nem próbálod már ki, most az a leghatékonyabb; LinkedIn-t, mert ott vannak az fejesek; e-mail marketing automatizációt, mert azt már 8 éve kellene használnod. Személy szerint nagyon szeretem a tartalommarketinget is, mert tényleg jó és működik, de csak akkor ajánlható, ha nem azonnali eredményt szeretnél, tudsz bele munkát vagy pénzt tenni. Gondold át mi az, amit most használsz és mi lesz a következő csatorna, amit fel fogsz építeni.
A fontos, hogy tudni valamit és csinálni, az két különböző dolog. Azt szeretném, hogy ha elolvasod ezt a cikket, azonnal kezdj el valamit megvalósítani! Írj posztot, írj cikket, alakíts a weboldalon, dolgozz a SEO-n, írj hírlevelet, dolgozz az ajánlatodon vagy bármi mást! CSAK csináld!
Ehhez egy story: Nemrégiben részt vettem a győri kamarában egy nagyon értékes és hasznos délutánon, amit Andrade Anitáék rendeztek a vállalkozóknak. Ezen a rendezvényen – többek között – Parajdi István Úr egy mondata ragadt meg bennem, mert egyszerű volt és érthető: KOMMUNIKÁLJ! Kommunikálj folyamatosan! Megfogadtam és letudtam egy 90 napos kihívást, amiben minden napra közzétettem egy hasznos posztot, a közösségi hálón. A kommunikáció a marketing alapja, enélkül nem fog menni!
Van elég munkád? Szeretnél jobb vevőket? Több profitod szeretnél?
Vannak munkaerő problémáid? Ezekre a problémákra, mindre megoldás: a MARKETING!!! Nem mindenre, de ezekre épp igen.
Marketing!
Ne utáld, ne a szükséges rosszat lásd benne, ne tarts tőle, mert marketing nélkül nem lehet sikeres a vállalkozásod. Tekints rá befektetésként, szeresd meg, tanuld ki és CSINÁLD! Mindegy, hogy online vagy print vagy bármi más, csak csináld!
A marketing az egyik alappillére a cégednek. A marketing hozza a bevételt, amiből működtetni tudod a céged. Egyszerűen szükséges egy jól működő vállalkozáshoz.
A marketing viszont nem a termékek, hanem az érzetek és érzelmek csatája. Hiába van jó terméked, azt el is kell adni. Ha jön a konkurensed egy gyengébb termékkel mint a tiéd, de jobb marketinggel, akkor nagy problémáid lehetnek, mert ő lesz a nyerő a piacon. El fogja vinni a vevőidet!
99 százalékban tehát érzelmi alapon döntünk, a többi egy százalék olyan, mint „Colombo felesége”. Mindenki tudja, hogy van, de soha senki nem látta. (Weiser István után szabadon.)
Egy rossz beidegződést viszont oldjunk fel, ami magyar vállalkozók között sajnos nagyon elterjedt. „CSAK AZ ÁR SZÁMÍT és mindenki az ár alapján hozza meg vásárlási döntéseit!” Kifogásnak nem rossz, csak nem igaz! Ha az ár számítana, nem venne fel 250.000 Ft hitelt senki egy „okos” telefonra és senki nem venne túlárazott Tesla-t, sőt Nike pólót sem 2 szeres áron, Parker tollat vagy gyémántgyűrűt pedig véletlenül sem. Mégis van igény ezekre a termékekre is.
A hely sem számít. Bárhol laksz és bármit csinálsz, ha van körülötted tehetős, sikeres ember, akkor neked sem lehet kifogásod, csak el kell hinned, hogy sikerülni fog és cselekedned kell folyamatosan.
Ennek folyománya: Emelj árat! Árazz jobban! Legyél drága, de profi és építs fel ún. „legendás szolgáltatást”! Dolgozz a vevőért! Árazz érték alapon és ne az óráidat add el! Legyen csomagajánlatod, így kevésbé leszel összehasonlítható! Ez az egyik legfontosabb és leggyorsabb, amit a profitod emelkedéséért tehetsz. Azonnali hatással bír!
Még mindig marketing!
Vagy sok pénzt költesz rá, de akkor ezt folyamatosan kell tenned, vagy sok időt rááldoznod. A lényeg, hogy hosszú távon is stratégiában kell gondolkodnod, illetve rendszerben és nem eszközökben. Eszközökben csak akkor kezdj el gondolkodni, ha már pontos célcsoport meghatározásod van.
Hogyan határozod meg a célcsoportot? Egy egyszerű és nem túl szofisztikált módszer, hogy nézd meg a számlázódban, ki az a felső 20% akiknek a legtöbbet számláztok (minél nagyobb profittartalommal) és ezek közül kik azok, akikkel a legjobban szerettek dolgozni. Ő lesz az ideális vevőd alapmodellje. Határozd meg az ideális vevőd demográfiai tulajdonságait és pszichológiai jellemzőit, amilyen részletesen tudod, és máris sokkal hatékonyabban tudsz célozni, kommunikálni. Ha tudod, kit keress, akkor kutasd, hogy hol találod meg, hol szerzi az információit és ott kommunikálj!
Már hallottad szerintem, de marketingben az egy a legveszélyesebb szám. Nem elég egy marketing csatorna, nem elég az egy kampány, egy termék, egy kiállítás, az egy hirdetés valamelyik újságban. Egyszerűen folyamatosan a fejekben kell lenned, ha új vevőket szeretnél.
Pénzhez visszatérve egy story: Az első TEDxGyőr rendezvényre a jegyeket, mindenféle hirdetés nélkül 8 munkanap alatt adtuk el. 8 nap alatt 900.000 Ft tiszta bevétel csakis ingyenes eszközökkel, ami gyakorlatilag egy Facebook oldalt, vagyis egy Facebook közösséget jelent. Az egész kampányról írtam egy esettanulmányt, amit neked is érdemes elolvasni, hiszen számokkal alátámasztva elmagyarázom mi miután következett és hogy adtunk el 8 nap alatt 100 darab jegyet. Ez hogy tetszik? Ingyen, na persze, de 46 órám volt „csak” a Facebook kommunikációban. Az órabér még így sem rossz, viszont ez egy nonprofit rendezvény volt, tehát a pénz a rendezvényhez kellett, nekünk pedig maradt a dicsőség. Ettől függetlenül büszke vagyok rá, kihívás volt és rengeteget tanultam belőle. Ezt 2019-ben sikerült 5 és fél napra szorítani, amiből leginkább azt a következtetést szűrhetjük le, hogy ha már van egy közösséged gyorsabban tudsz eladni.
Tartalommarketing
Hiszek az a folyamatos értékadással való értékesítésben. Nincs ma hatékonyabb marketing, ami jobban tudná az online térben vevővé konvertálni a látogatókat, mint a tartalommarketing. Nem tukmálunk, nem manipulálunk, nem trükközünk, hanem értékes információkkal látjuk el a látogatóinkat. A cikkeinkkel, posztjainkkal egy-egy problémára hívjuk fel a figyelmet és a problémát fel is oldjuk. A vevő problémáira adunk megoldást!!! A tartalommarketing nem egy eszköz, nem egy cikk, nem egy blog, nem egy Facebook oldal, hanem egy vevőszerző STRATÉGIA, ami neked is működhet.
Értéket adva értékesítünk. Nem a kamut nyomjuk, hanem tényleg értéket aduk.
Tartalommarketingben is szintén ugyanaz a kérdés mindig, mégpedig: ki a célközönségünk, buyer persona-k, avatarunk, akinek értékesíteni szeretnénk, hiszen ez határoz meg mindent.
Meghatározza, milyen csatornán kell kommunikálunk, mert nem mindegy mibe teszünk energiát.
Meghatározza mit kell kommunikálnunk, milyen fájdalompontjai vannak a célcsoportunknak.
Mikor kell kommunikálnunk, mert tudjuk, hogy munkaidőben érdemes vagy kicsit később.
Hogyan kell, vagyis milyen stílusban.
Persze a tartalommarketing alapja a kiváló tartalom, aminek a készítése, gyártása nem egyszerű feladat. Vagy delegálod és más építi helyetted, vagy saját magad írod ezeket.
Hogyan lesz kiváló tartalmad? A témák előtted hevernek.
Kérdezd meg
– az ügyfeleidet,
– nézz utána miket kérdeznek fórumokon,
– a Facebook csoportokban,
– vagy az ügyfélszolgálatodat kérdezd meg és írd meg a kérdéseiket cikkekben.
Tanulj meg szöveget írni!
Most biztosan elvesztettelek, hiszen már így is annyira sok mindent csinálsz, miért pont ezt tanulnád meg? Ha nincs elég pénzed, nem tudsz mit csinálni, illetve így lesz hiteles, mert az azért érződik, ha nem a szakértő írta a szövegeidet. Nem szeretsz írni? Szeresd meg, mert ha valami, akkor ez segíteni fog rajtad!!!
„A Boardroomnál az ügyvezető igazgató után a szövegírók keresik a legtöbb pénzt – egyszerűen azért, mert ők hozzák a bevételt.Ebben a világban egy főcím lecserélésével 18× több eladást érhetsz el (ahogy azt Ted Nicholas megtette). Gary Halbert a 80-as években írt egy levelet, amiért 15 000 dollárt számlázott, ez inflációval kiigazítva ma kb. 30 000 dollár (kb. 8 millió forint). Az ügyfél ezzel a levéllel 40 000 000 dollár árbevételt ért el, ami kiigazítás nélkül is 11 milliárd forint feletti összeg.” forrás: kreativkontroll.hu
A tartalommarketing hatékonyabb lesz és sokkal olcsóbb hosszú távon, mint bármi más.
„Weiser István szokott példaként említeni egy bicikliboltot. Egyik jó barátja bicikli üzletet szeretett volna nyitni Graz-ban. Ezzel önmagában nem is lenne semmi probléma, hiszen rengetegen szeretnek biciklizni a városban, így biztosan lenne hely még egy boltnak. Viszont 58 üzlet van a városban már, így nem ígérkezett bombaüzletnek még egyet nyitni. Hamarosan jött az isteni szikra. Legyen ez a biciklibolt a nők bicikliboltja. Merész húzás, mert már csak a biciklisek fele a célpiac, viszont nagyon helyénvaló, hiszen a fókuszálással jobb kiszolgálást, jobb kommunikációt és olcsóbb marketinget tudtak elérni, sőt a raktárkészletet is csak a női biciklikre és kiegészítőkre lehetett csökkenteni.”
Ha már tudunk kommunikálni, akkor a weboldalunkra is tudunk látogatókat csalni, sőt remélem ott olyan gondolatokat talál a látogató, ami hozzá szól.
Na, de hogyan lesz a látogatóból vevő?
Ez az igazi kérdés a tartalommarketingben is. Egy ún. sales funnelt, értékesítési tölcsért (szép magyar szóval) kell építened, amit persze minden marketing előadáson elmondanak, hogy csinálj meg.
A szintjei a következők:
Belépő vagy csali termék. Ez lehet csak e-mail-címért, de lehet akár valami kis elkötelezettségért adott pár ezer forintos termék, amin nem feltétlen van hasznod, viszont a vevővé konvertálás rögös útja könnyebb lesz. Például egy könyv, egy hasznos e-book, ami a vevő problémájára megoldást nyújt, vagy egy videó tanfolyam, teljesen mindegy mi, csak hasznos legyen. Ha elkéred az e-mail-címét, akkor már tudsz vele kommunikálni, fel tudsz építeni egy bizalmat a cégeddel szemben.
Legyen egy jó ajánlatod! Sokan itt buknak el a kapuban, hogy nem elég jó az, amit ajánlanak. Nem elég kecsegtető, összehasonlítható a konkurensek ajánlatával, sőt, nem késztet vásárlásra. Ebben az esetben azon még dolgozni és kísérletezni kell. Az ajánlat jól tesztelhető, például egy külön landing oldalon, ahová sok-sok látogatót vonzunk be, így teszteljük milyen célcsoportnál milyen ajánlat működik.
Aranyszabály, hogy sokkal könnyebb és olcsóbb eladni egy jelenlegi vevőnek, mint újat hajkurászni. Törődj a vevőiddel és meghálálják!
Ha valaki már vevőd, akkor problémamentesen küldhetsz sales leveleket is, amivel tovább tudod vinni a vevői tölcséredben vagy termékpiramisodon.
Ugye nem egy terméked van? A belépő terméken kívül még szükséged van egy főtermékre, ami a legtöbb bevételed hozza és legalább egy luxustermékre, ami mindent visz. Mindent beleadsz, amid van, mindenből a legjobbat adod és a lehető legdrágábban. Ezen kívül lehetnek még termékeid más ársávokban, de a termékpiramisod kb. így néz ki a legegyszerűbb módon. Használhatsz upsell/crosssellt, affilate partnert stb. de az alapok mindvégig megmaradnak.
Az online eszközökön kívül természetesen az offline eszközöket is következetesen kell használnod!
Mik lehetnek ezek?
Networking, vagyis a kapcsolatépítés, arculati elemek, brossura, saját magazin, offline hírlevél, szórólap, szakértői könyv, kiállítói megjelenés, pr cikk-, szakértői cikk megjelenés, autó dekoráció, boltdekoráció, irodadekoráció, zászló, pr. Termékek, stb.
Tudom, ez egyszerre nagyon sok, de válassz ki egyet és kezd el csinálni, minél előbb! Nem az a lényeg milyen gyorsan haladsz, hanem, hogy ne állj meg! Minden nap csinálj valamit a fejlődés érdekében! Ha az egy nagyon pici valami is, de az is előre visz hosszú távon. Ha következetesen építed fel a marketinged, sőt, amit lehet automatizálsz is, hidd el, hogy sokkal könnyebben fog menni mind a vevőszerzés, mind az újra eladás. Ha ezek jobban mennek, más felé viheted a figyelmet, a cégfejlesztésre, a munkatársakra, a folyamatokra, mert ezek viszont a hatékonyságot fogják növelni.
Sok sikert a megvalósításhoz!
Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!
A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed