A jó válaszok után az arculat zökkenőmentesen születik meg és olyan lesz, amilyet mindig is szerettél volna.
Jól kérdezni nehéz, úgy kérdezni, hogy pontosan meg is tudd,amit akarsz, az már művészet. Ha bármilyen grafikai anyagot készítünk, jó kérdéseket kell feltennünk, hogy azt tervezzük amit kell, és olyan hatékonyan, amennyire csak lehetséges. Ez egy win-win szituáció. Ha jók a válaszok, a kedves ügyfél rövid időn belül megkapja azt amit szeretne, és örülünk, hogy számára tényleg értéket tudtunk teremteni.
Az arculatok tervezésénél különösen fontosak a kérdések, mert ha a logó nem lesz olyan amilyennek lennie kell, akkor az egész arculat nem ér egy fabatkát sem. Egy kérdéssort mutatok be, hogy tisztában legyél milyen kérdésekre számíthatsz, ha váltásra adod a fejed, vagy egy új vállalkozás alapjait szeretnéd letenni vizuálisan.
Jöjjenek a kérdések
Mi a vállalat/márka neve pontos elnevezése?
Pontosan add meg, mi a márkád neve. Ha van szlogened és azt is szeretnéd a logó mellett megjeleníteni, akkor ezt se rejtsd el a grafikus szeme elől. Az, hogy a háttérben lévő cégnek mi az igazi neve, a legtöbb esetben csak a számlázásnál érdekes. Aki hosszú távon gondolkodik, márkában gondolkodik. Ha még neked nincs, itt az ideje elgondolkodni rajta.
Csak az országhatárokon belül dolgozol, vagy nemzetközi terjeszkedésben is gondolkodsz? Nyelvi változatok szükségesek?
Nagyon nem mindegy, hogy milyen nyelveken kell elkészülnie a logónak. Nem mindegy milyen iparági környezetben kell versenyeznie az arculatnak, logónak és nem mindegy, hogy milyen földrajzi környezetben. Lehet, hogy magyar nyelven jól néz ki egy felirat, de ugyanez szlovákul, németül teljesen felbontja a rendet és némileg más elrendezést kell választani a különböző változatoknál. Lehet, hogy egy márka le van védve jogilag Németországban, de Magyarországon minden probléma nélkül használható. Te jogilag levédted a logód, márkaneved?
Kik vagytok, mit csináltok, mivel foglalkoztok? (Bemutatkozás)
Ez a rész rólad szól és ezzel mint cégvezetőnek tisztában kell lenned. Sokan gondolkodni fognak valami frappánsan, valami eredetin, de ezért túlgondolják. Minél egyszerűbben fogalmazod meg és minél érthetőbben, annál több fül fogja meghallani és megérteni. Úgy mondd el, úgy írd le, hogy egy óvodás is megértse, mivel foglalkozol. Ez egyébként egy üzleti bemutatkozáskor is nagyon jól jöhet, hiszen soha nem tudni mikor találkozol egy olyan üzleti lehetőséggel, ami csak egyszer jön az életben, és akkor sok időd nincs a bemutatkozásra (ún. elevator pitch).
Készült-e már arculati előzmény, vannak-e a cégre jellemző már meglévő arculati elem(ek), amihez alkalmazkodni kell?
Mindennek van előzménye, maximum akkor nem, mikor egy új üzleti ötletet valósítasz meg. Ha már rajzoltál valamit, gondolatban elképzelted, megálmodtad, az is segíteni fogja a grafikus munkáját. Ha újra szeretnéd pozicionálni vagy újra szeretnéd építeni a céged, akkor az eddigi anyagaidat mutasd meg és ne szégyelld, ha nem olyan minőségűek amit szívesen mutogatsz, mert nem ez a lényeg. Ezek is az életed egy mérföldkövei, és segíteni fogják a munkát.
Hogyan fogalmaznád meg konkrétan, egyszerűen a megbízást?
Mit szeretnél, milyen elemeket, mire lesz szükséged hamarosan a kommunikációd során? Minél konkrétabb vagy, annál jobb. Ha nem tiszta még minden, azon ne aggódj, hiszen a grafikusod támogatni fog ebben is. Vannak alapelemek (pl. logó, névjegy, e-mail aláírás, levélpapír) amiket minden cégnél használnak, és vannak amik feltétlen nem szükségesek (pl. Facebook cover, ppt alap, kiadvány alap stb.).
Mik a célkitűzéseid, üzeneted, filozófiád, jövőbeni terveid?
Minden cégnek, minden arculatnak van egy üzenete, amit magában hordoz. Mi legyen ez a te arculatodban, mire gondoljon az, aki meglátja, mire asszociáljon? A vezetők nagy százaléka a professzionalizmust, megbízhatóságot és hasonló tulajdonságokat kezdi el sulykolni, de te gondolkodj tovább és láss tisztábban, ne kliséken agyalj, hiszen te más vagy.
Mit szeretnél elérni, sugallni a tervezett arculattal; a cég milyen magatartást, illetve hozzáállást szeretne kiváltani a célközönségéből (pl. PR célok, nagyobb népszerűség, bevétel növekedés)?
Mik a terméked, szolgáltatásod előnyei? Miben vagy más, mint a többi?
Miben vagy jobb? Miben látod a legfőbb előnyeidet? Miért választanak téged az ügyfelek? Itt nem a kamu marketingről van szó, hanem ténylegesen miért választják a cégedet, hiszen erre kell építened a stratégiád.
A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb, illetve hogyan lesz ebből több pénzed