Beszélgetés MÉSZÁROS RÓBERTTEL

Branding tanácsadó, grafikus, a „Brand a lelke mindennek” című könyv szerzője, megszállott márkaépítő, a BrandBirds Club közösség alapítója.

A MÁRKÁNAK AZ EGYIK LEGFONTOSABB ELŐNYE, HOGY TÉGED KERESNEK MEG A LEENDŐ ÜGYFELEK. NEM KELL HIDEG HÍVÁSOKAT, TRÜKKÖKET BEVETNI AZÉRT, HOGY LEGYENEK ÜGYFELEK, HANEM ”csak” ÉPÍTED A MÁRKÁD.

Mészáros Robival való ismeretségünk több évre tekint vissza. Első alkalommal az egyik Marketing Fesztiválon találkoztunk, ahol mint előadó hirdette a márkaépítés fontosságát. Tagja vagyok a közösségének (BrandBirds Klub), részt vettem számos rendezvényén és bátran mondhatom, hogy Robi kishazánkban ma a KKV márkák nagykövete. Nagyon fontos munkát végez, hiszen hitet, önbizalmat ad olyan kisvállalkozóknak, akik fantasztikusak saját területükön és tényleg értéket tudnak adni vásárlóiknak, de bizonytalanok hogyan építsék föl magukat. Ennél időszerűbb nem is lehetne a beszélgetésünk, hiszen ma semmi nem lehet erősebb, mint a saját magad és a céged köré felépített jó és összetartó közösséged; ebben pedig Robi maradandót alkotott!

Nagy Zoltán: Sokan nem ismerik a sztoridat. Hogyan és miért lettél a márkák nagykövete, mi a célod és a küldetésed?
Mészáros Róbert: Grafikusként kezdtem, családi vállalkozásban, ahol beletanultam a kiadványszerkesztésbe 1997 körül. Megszerettem, nem csak az alkotást, hanem, hogy megismerhettem a vállalkozókat, segíthettem nekik valamiben (kezdetben akár csak egy szórólappal is).
A változás akkor kezdődött, amikor a saját vállalkozásomat kezdtem el építgetni. 2010 után Budapesten networking rendezvényekre jártam és folyamatosan ismerkedtem vállalkozókkal. Ekkor vettem észre, hogy már a találkozókat jobban kedvelem, mint magát a tervezést (grafikát). Az apropó mindig az volt, hogy arculatra, névjegyre, grafikára volt szükségük, ezért találkoztam velük, de egy idő után szembesültem (szembesített a párom) azzal, hogy ezek a találkozók igazából tanácsadások, nem sima megbeszélések. Rájöttem, hogy ezt jobban is szeretem. Tudatosult bennem amikor már egy ideje párhuzamosan csináltam a kettőt, hogy választani kell, mert a kettő nem megy egyszerre.
Folyamatosan kell fejlődni grafikában is, hiszen mindig új eszközök, technológiák, programok, trendek váltják egymást. Fejlődni kell tanácsadóként is, és tudtam, hogy ez együtt nem fog menni. Egyértelmű volt számomra, hogy a tanácsadás a jó irány. Nem vagyok a világ legjobb grafikusa, úgyhogy ez is segítette a döntésemet. Sokkal jobban élvezem, sőt sokkal többet tudok segíteni a vállalkozóknak, hogyha mentorálom őket, segítek abban, hogy ők maguk tudják építeni saját márkájukat, mintha csak a vizuális megjelenésüket tervezem meg. Kíváncsi voltam mindig az adott vállalkozásra.

„Megszerettem, nem csak az alkotást, hanem, hogy megismerhettem a vállalkozókat, segíthettem nekik valamiben.”

Nagy Zoltán: A brand Magyarországon néha kicsit még kialakulatlan, főleg kisvállalkozásoknál. Egyszerűen nem használják elegen. Mit jelent számodra a brand építés?
Mészáros Róbert: Nekem ez az élet, illetve életmód. Mindig is szabadságra vágytam és nekem a márkaépítés hozta meg a szabadságot. Ha nagyon röviden össze kell foglalni, a szabadság az, hogy megválogathatom kivel dolgozom. Megválogathatom az ügyfeleket, megválogathatom azt, hogy hogyan dolgozom, mikor dolgozom, mennyit, milyen formában, milyen csatornán. Ez a szabadság nekem a márkaépítés.
Az ügyfeleknek is ebben segítek, hogy ezt a szabadságot amennyire szeretnék, el tudják érni a márkájuk révén. A márkának az egyik legfontosabb előnye, hogy téged keresnek meg a leendő ügyfelek. Nem kell hideghívásokat, trükköket bevetni azért, hogy legyenek ügyfelek, hanem építed a márkát és ők keresnek meg. Csak szűrnöd kell őket, megválogatni és megfelelően kiszolgálni. Amiben más, mint mondjuk egy cégépítés, hogy egy márkának sokkal több az érzelmi töltete, sokkal több a gondolati töltete, mint egy cégnek. Az én fejemben teljesen külön van választva a cég és a márka. Egy cégnek lehet több márkája is, egy márka alá tartozhat több cég is. Egy márkának lehet küldetése, célja(i), szemlélete, elvei, amik az én látásmódom szerint az alapító tulajdonosnak a saját gondolataiból, személyiségéből erednek, és ez nagyon fontos része, sőt alapja a márkának.

BrandBirds_markaepito_workshop

Nagy Zoltán: Sikeres könyvet írtál a márkaépítésről, Brand a lelke mindennek címmel, amit volt szerencsém olvasni. Úgy gondolom, hogy a magyar példákkal felvértezett könyvet kitűnően tudja használni, felhasználni minden kisvállalkozó. Készülsz folytatásra ebben vagy hasonló témában?
Mészáros Róbert: Kettő könyvet is szeretnék megjelentetni még idén. Egyik a közösségépítésről fog szólni, ami a márkaépítésnek egy haladó szintje, és amit az utóbbi két évben helyeztem fókuszba (és a következő trend lesz). A másik még titok, annak a témáját még nem árulom el. A brandes könyvem kicsit több mint két évvel ezelőtt jelent meg, majdnem
3 évvel ezelőtt kezdtem el írni. Az volt a nehézség az írásakor, hogy nem tudtam saját ügyfélkörből sok jó példát hozni, hogyan kell kisvállalkozóként márkát építeni. A könyvben több multicég példája is helyet kapott. Működnek kicsiknél is, de már akkor az volt az álmom, az volt a vágyam, hogy kicsi, kezdő, egyszemélyes márkáknak sikeres példáit tudjam prezentálni. Az utóbbi két évben sikerült összehozni, hogy legyen annyi jó példa, ami kisvállalkozóknak szól, magyar piacon kipróbált, egyedül is működik, sőt megvalósítható. Ezeket gyűjtöm most össze. 120 fős mentorált csapatom van, meg jó pár ügyfél ezen kívül, akikkel folyamatosan együtt dolgozom. Szerintem az ő példáikból sokkal többet lehet tanulni, mint az amerikai cégek példáiból.
Nemrég olvastam egy könyvet, ami arról szól, hogy merj kicsi maradni. Apró vállalkozást is építhetsz, nem kell egy óriást felhúznod, mert neked fontosabb, hogy hazaérj a családhoz vacsorára. Aki írta, ő egy kb.
3 millió dolláros bevételű céget vezet és még ezt is apró vállalkozásnak hívja. Ez igazából itthon annyira nem reális. Lehet belőle tanulni, de sokkal jobban szeretem a tényleg kicsi vállalkozókat, akiknek az életük az, hogy egy terméket vagy egy szolgáltatást felépítsenek nagyon piciből indulva. Legyenek akár kicsik, akár nagyobbak, de erős márkát építenek fel.

„A kommunikáció is egy hatalmas probléma.”

Nagy Zoltán: Akkor a lényeg igazából az, hogy azt csinálják, amit szeretnek, amit küldetésüknek vallanak. Mi a legfontosabb, amit vállalkozóknak tanácsként szoktál mondani, mi az, ami a legtöbbször problémaként előfordul a márkákkal kapcsolatban?
Mészáros Róbert: A maximalizmus. Tökéleteset akarnak és emiatt nem csinálnak semmit. Nem tökéletes a név, nem tökéletes az arculat, nincs még logó, még dolgozunk rajta, sőt a honlap sem tökéletes még, meg a Facebook oldal sem. Az egyik legnagyobb nehézség, hogy attól félnek, hogyha kijönnek valamivel, ami nem tökéletes, nem full profi minden szempontból, akkor összedől a világ. Ez egy óriási hiba, mert sokkal jobb márkaépítés szempontjából is, hogyha beavatjuk a követőket abba, hogy hogyan kezdjük el, hogyan alakítjuk ki a szolgáltatásunkat. Nem abban kell profinak lennünk, hogy saját logót készítünk, hanem abban, ami a szolgáltatás, termék, az pedig alapból mindenhol jó, tehát sokkal érdekesebb, mint kiállni valamivel, ami szerintünk tökéletes.
A másik, hogy nincs önbizalmuk, nincs önértékelésük, alulértékelik magukat, olcsón adják a szolgáltatásukat, terméküket, hogy az ügyfelek biztosan megvegyék azt. Ez a másik legnagyobb nehézség. Sokat vacakolnak a márkanevekkel és a kommunikáció is egy hatalmas probléma.
Ma nem elég csinálni a dolgunkat és aztán várni, hogy majd az fejlődik. Hogyha nem kommunikálsz, hogyha nincs időd kommunikálni, akkor nem vállalkozó vagy, hanem művész. Nincs gond a művészekkel sem, csak döntsd el, hogy Te melyik típus vagy!
A művész az, aki elvonul a műterembe, festeget vagy szobrot készít hónapokig, aztán vagy elrakja, vagy megmutatja egy kiállításon, de elbújik a világ elől. Azt gondolom, vállalkozóként nem tehetjük meg, hogy elbújunk. Ez az egyik alapja a szemléletemnek. A saját arcodat kell adnod a márkádhoz valamilyen formában. Ezeket látom legnehezebbnek vállalkozóknál a márkaépítés szempontjából. Nagyon sok az önkorlátozó gondolat, hiedelem.

Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Letölthető az ingyenes Infoartnet Magazin aktuális száma, ami nagyon hasznos lesz számodra is.
Töltsd le Most!

Kérem az Ingyenes magazint

Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Ez a cikk arra hivatott, hogy bemutassam, hogy a jelenleg hazánkban leginkább népszerű közösségi platformok közül melyeket és mire használjunk. Nem feltétlenül kell mindenhol jelen lenned, bár mindegyiken van lehetőséged az ingyenes látogatószerzésre, ezért minimális ráfordítással is látványos eredményeket lehet elérni. Nézzük a lehetőségeket:

A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

15 + 5 =

Pin It on Pinterest

Share This