Egy vállalkozásnak ma tisztában kell lennie azzal, hogy a sikeres marketinghez elengedhetetlen a fogyasztói igények pontos ismerete és tudom, hogy te egy ilyen vállalkozó vagy. Elköteleződést, érzelmi kötődést kell kialakítanod a céged felé, mert ez az ami megkülönböztet és felemel, de akár gyorsan romba is dönthet.
Nemrégiben két olyan rendezvényen, képzésen is részt vettem (Arculat és Márka Akadémia és a Branding Eu képzése a Kamaránál), ahol a márkaépítésről, vagy más szóval brand építésről, felkészült előadók igen színvonalas előadásokon tágították az látásmódomat. Rengeteg hasznos tanáccsal és sok gyakorlati példával mutatták be, illetve vezették le, hogy ez tulajdonképpen a valóságban mit jelent.
Hogy mi az márka, vagy brand?
A márka a fogyasztó szemében létező kép a cégedről, vagyis a külső megjelenésedről, a szolgáltatásaidról, a kommunikációdról, az ügyfélszolgálatodról. A márka az, ami megkülönbözteti céged, terméked a versenytársaktól. Egy elképzelés, amit befolyásolni nem egyszerű, mégis foglalkoznunk kell vele nap, mint nap, hiszen sokáig tart felépíteni és akár egy perc alatt romba is lehet dönteni. A márkának egy cég életében, legyen az kisebb, nagyobb, vagy akár globális vállalat, mindig az egyik legfontosabb értéknek kell lennie.
Miért?
A márka az emberek számára elégedettséget sugall, sőt közösséget teremt. Gondolj csak a Coca-Cola, vagy Red-Bull márkákra, illetve az IT ipar zászlóshajóira az Apple, Google, Facebook hármasra. Fanatikus módon tudnak az emberek kötődni egy-egy márkához, mert csak Nike cipőt hajlandók vásárolni, csak Apple termékekkel hajlandók dolgozni, csak BMW-be hajlandók ülni. Ha azt gondolod, hogy ez csak a nagy cégeket érinti, nagyon tévedsz! Törődj vele!
A fogyasztókat a legnagyobb százalékban a történetek és az érzelmek vezérlik. A vásárlói döntéseket leginkább az agyunk emocionális részében hozzuk meg, ami azt jelenti, hogy kb. 10% tudatosság és 90% érzelem befolyásol minket és itt a jelentősége a márkának, mert ezt használják ki.
Sok sikerre ítélt vállalkozó társammal beszélgettem az elmúlt évek során, mégis csak egy-két vezető volt az, akik el tudtak jutni olyan szintre, amit vízióikban emlegettek. Rengeteg ötletük volt, amit ugyan elkezdtek megvalósítani, iszonyat munkát tettek bele, de mégsem jött a várva várt áttörés. Ennek sok oka volt, mégis akinek siker lett a jutalma az már a kezdetektől fogva rendszerekben és márkában gondolkodott, a többi pedig csak tervezte ezeket.
A márka márpedig a kicsiknek is fontos.
Megértelek, mikor azon gondolkodsz, hogy már megint valami, amivel persze foglalkoznom kellene, de időm úgysem lesz rá. Egyet vegyél figyelembe, ha nem törődsz a márkáddal, akkor kialakul magától valami hasonló, de az tuti nem olyan lesz, mint amilyet annak idején elképzeltél. Ne gondold túl a dolgot ez nem misztikum.
- Fogalmazd meg az üzenetedet a célcsoportodnak (pozicionálás),
- Meséld el a történeted, a nagy MIÉRT-edet, mert nem is hinnéd, mennyi embert érdekel (történetmesélés, de szigorúan nem a cégtörténet)
- Válts egy olyan arculatra, amilyet mindig is szerettél volna (design)
- Olyan áron szolgáltass, és olyan áron add a termékeidet, amivel erősíted a piaci pozíciódat. NE DOLGOZZ OLCSÓN!
- Úgy kommunikálj, hogy megismerd a vevőid vágyait, mozgatórugóit, problémáit, szokásait, terveit, véleményét és derítsd ki miért téged választottak. Érzelmi kötődést kell kialakítanod, hogy ne is gondolkodjon másban.
Mi ennek az egész márkaépítésnek az értelme?
Az egész nem egy marketingesek által erőltetett valami, hanem létező stratégia, ami sok ponton segítheti a vállalkozásod sikerét:
- a céged jó hírnevét tudja nagyon pozitívan befolyásolni és az a pici cégeknél is létfontosságú
- kialakít egyfajta márkahűséget és ez akár a továbbajánlásban is megtestesülhet, ami azonnal megrendelést jelent neked
- a terméked, szolgáltatásod árát emelheti, akár nagymértékben, mert bíznak benned
- egyfajta közösségi érzés, hiszen a vevő büszke lesz arra, hogy ügyfeleid közé léphet
- minőséget garantál, mert a név kötelez
A brand gyakorlatilag a vevők, az ügyfelek fejében él és olyan, amilyet ők gondolnak. A kampányoknak, hirdetéseknek és minden kommunikációnak az a küldetése, hogy az a lehető legpozitívabb legyen.
A legnagyobb hasznát akkor tudod venni a márkádnak, ha a szolgáltatásod vagy az amilyen terméket árulsz, az jobb, mint annak a híre. Most ne csak arra gondolj, hogy ezt csak marha sok pénzért tudod megtenni, hiszen fentebb elemeztük, hogy a jó kommunikációddal és egy nagyon jó arculati (online, offline) megjelenéssel, már nagyon sokat tudsz dobni a márkád elismertségében.
Egy dologra viszont nagyon vigyáznod kell! Egy rossz terméket vagy szolgáltatást a márkaépítés sem fog jobbá tenni, hiszen ha a jó hirdetés be is hozza az érdeklődőt, és nem azt tapasztalja, amit ígértek neki, akkor a későbbiekben már soha nem fog újra vásárolni nálad. Soha!
Volt már olyan, hogy egy márkás terméket választottál egy márka nélkülivel ellentétben, még ha az többszörösébe is került? Szerintem már sokszor történt veled is ilyen. Akkor mi értelme a márkaépítésnek? Az hogy többért tudsz eladni!
Gondold át az előbbi infókat és olvasd tovább a márkáról, márkaépítésről szóló következő anyagunkat. Hamarosan a blogban!
Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.
Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!
Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénze