A kiadványok még ma is szükségesek, viszont milyen, kinek, mekkora és mégis kivel? Nem tudod, hogyan kezdj bele a kiadványod előkészítésébe, szerkesztésébe? Érezted már, hogy kár volt belefogni az egyik prospektusba, hiszen se vége, se hossza a munkának? Hiába dolgozol a katalógusoddal egyre többet, semmi mást nem látsz csak újabb hibákat és újabb elvégzendő feladatokat?

Teljes mértékben megértelek! Problémás a képek megszerzése, a termékek leírása, a marketing és a sales szövegek elkészítése. Az egészet mindenki a háta közepére kívánja, mégis kell, mert valamit a vevőd asztalán kell hagynod, különben elfelejtenek.

Ez a cikk arra hivatott, hogy világosabbá tegyem, mit kell átgondolnod és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben. Eközben választ fogsz arra is kapni, hogy hogyan fogod magadat jobban megértetni a grafikusoddal.
Időt és energiát fogsz megspórolni, ezt megígérhetem!
Ha már készítettél kiadványt, akkor is lehetnek olyan pontok, amik hozzásegítenek ahhoz, hogy legközelebb könnyebben vedd ezt az akadályt.

Engedd meg, hogy gratuláljak! A jó hír, hogy a céged sikeres vállalkozás, hiszen tényleg foglalkozol a marketingeddel, és ha itt az ideje egy termékkatalógus vagy céges prospektus elkészítésének, akkor az mérföldkőnek tekinthető a céged fejlődésében.

Rossz hírem is van! Sajnos munka nélkül ez sem megy. Nem tudod rábízni teljes mértékben a grafikusra az egészet, hogy ő majd megoldja.

Miért?
FONTOS! A grafikus nem ért a te szakterületedhez, te pedig kevésbé értesz a grafikai tervezéshez. 

Ha elbeszéltek egymás mellett, ha nem értitek meg egymást, akkor nem olyan lesz az eredmény amilyet elképzeltél, legyen az bármilyen profi grafikus is, akit megbízol.

A következőt át kell gondolnod, mielőtt egyáltalán az egész projektbe belefogsz.

A grafikai koncepció kidolgozása

A grafikai koncepció kidolgozása

I. Kinek szánod a kiadványt?

Mint minden marketing elem kidolgozásakor, szükség van a célcsoportod ismeretére, mert egyáltalán nem mindegy, kinek készíted a kiadványt.
Ilyenek lehetnek:

  • lakossági felhasználásra
  • nagykereskedőknek, viszonteladóknak
  • cégeknek, intézményeknek.

Minden csoport másra kíváncsi egy terméknél, így szövegezése is különböző lesz,

  • hiszen a lakosság egy egyszerű, lényegre törő és világos leírást szeretne olvasni, lehetőleg szakszavak nélkül
  • a nagykereskedő pont a részletekre kíváncsi és nem okoz gondot a szakzsargon megértése sem
  • cégek, intézmények pedig az előnyökre kíváncsiak és arra, miért használják pont azt a terméket, szolgáltatást, hiszen őket folyamatosan ajánlatokkal bombázzák

 

Cegarculat banner cikkekbe

II. Alakítsd ki a koncepciót!

Ehhez szükséges konzultáció a grafikussal is, hiszen sok támpontot tud adni, mik a korlátok, mi a költséghatékony és egyáltalán mi néz ki jól.

A következőket kell eldöntened:

  • fontos szempont, hogy milyen méretben gondolkodsz (A/4, B/5 stb.)
  • milyen minőségű kiadványt szeretnél, gondolok itt a papír minőségére, vastagságára, különleges nyomdai technológiákra (itt sokat segíthet a grafikus)
  • kb. hány oldalban szeretnéd megvalósítani (a költség szempontjából lényeges)
    Fontos tudni, hogy 4 oldalanként (ívenként) lehetséges oldalszámot módosítani, hiszen két oldal nem lóghat a kiadvány közepén, azt nem lehet pl. összetűzni! Könyvben 16 oldal egy ív, így általában az az alapszám, ennek a többszörösével érdemes gondolkodni, vagy esetleg még fél ívben 8 oldalban.
  • milyen struktúrában, csoportosításban gondolkodsz
  • milyen és mennyi fejezetet képzelsz el (ez azért persze menet közben módosítható)
  • hogyan szeretnéd elválasztani az egyes fejezeteket (külön oldallal, vagy csak nagyobb fejezetcímekkel)
  • a fejezeteken belül milyen megosztások, tagolások legyenek az jobb érthetőség kedvéért
  • mennyi terméket képzelsz el egy oldalon, mert szép ha egységes szerkezetű a kiadvány, ezáltal könnyebbé teszi partnered választását is. Összesen mennyi terméked van, amit meg szeretnél jeleníteni
  • ha cégismertetőben gondolkodsz, mennyi szolgáltatást szeretnél ismertetni
  • a képeket magad készíted el, vadászod össze, kéred el gyártóktól, vagy fotóssal fényképezteted azokat
  • marketing szempontból hogy vezeted az érdeklődőt, milyen mondanivalóra, termékre összpontosítasz
  • a szöveget te készíted, vagy már a meglévő anyagokra támaszkodsz
  • beilleszthetőnek kell lennie a céges arculatba is, ezért az alaparculatodtól ne térj el.

Ha úgy gondolod, hogy ez már túl részletes, ne aggódj, mert ha előzőleg megalkotsz egy pontos koncepciót, rengeteg haszontalan munkaórától fogod magadat megmenteni és olcsóbb lesz a szerkesztés is. A jó előkészítés gyors és pontos munkát fog eredményezni a grafikus részéről, hiszen tudja mit kell terveznie.

III. Mire lesz szüksége a grafikusnak?
Legyen KÉPed hozzá! Minél nagyobb méretű képek!

Képek: Címlapkép, fejezetelválasztó kép, termékkép, illusztráció, kiegészítő kép stb.
Mi az elég nagy kép? Például egy A/4-es oldalra min. 3-4 Mpixel, vagy 1536×2048-tól az a képméret, ami még megfelelő minőségű lehet.
Honnan tudsz ilyet szerezni? Ha nem áll módodban készíteni, akkor sok képadatbázis áll a rendelkezésedre pl. www.stockfresh.hu, www.dreamstime.com, ahonnan kis keresgélés után profi fényképeket tudsz vásárolni jogtisztán, nagy méretben! Egy hátránya van, hogy máshol is szembetalálkozhatsz később a vásárolt képpel, hiszen más is ugyanúgy megvásárolhatja azt. Természetesen sok ingyenes lelőhely is van pl. www.pixabay.com, www.unsplash.com, ahol érdemes kutatni.

Termékképek:
Ez az egyik legnehezebb. A nagyobb gyártók tudnak általában képet prezentálni (Al-ko, Bosch stb.) és ez számodra jogtisztán használható lesz, a kisebbekkel viszont problémád lesz. Vagy egyáltalán nincs termékkép és akkor készíteni kell, vagy kicsi méretben van és szintén készíteni kell, illetve 1-2 órás netes keresés után találunk egy hasonlót, amit pedig retusálhat a grafikus. A képi problémákat jobban kifejtem az alábbiakban, mert ez egy sarkalatos pontja a katalógusoknak.

A grafikus nem varázsló, hacsak nem rajzoltatsz vele grafikát. Ha vektorgrafikus illusztrációt használsz, akkor nem lesz nagyítási problémád.

Vektorgrafikus rajzok

Vektorgrafikus rajzokkal egy más stílusban jelenhetünk a vevőinknél, így kitűnhetünk a tömegből.


Képi problémák

A képeket általában egy homogén háttérre teszik a katalógusokban, hogy a termékek részletei is láthatóak maradjanak. A képeket nagy többségben a grafikus kivágja a háttérből, és hogy a kivágás jól sikerüljön, ezért homogén háttér előtt kell lehetőleg fényképezni is. (Ez nagy termékeknél nem mindig megoldható.) Eredménye: gyors grafikusi munka és jól kivehető részletes képek.

Jó és rossz képek közötti különbség

Ügyeljünk a képek minőségére, mert ami monitoron nem tűnik jónak, az a kiadványban egyenesen csúnya lesz.

  • nagyon pici kép
    Ha saját gépen megnyitva is picinek ítéljük, arra a grafikus is azt fogja mondani. Ezeket el se küldjük neki, mert felesleges kör lesz. Nyissuk meg egy ingyenes képnézegetőben a képeket (pl. infranview) és ott bal alsó sarokban látható a felbontása a képnek (pl. 100×150-es kép nem megfelelő, de egy jó minőségű 500×750-es kép megfelelő alap lehet). Nagyítsunk rajta, és ha egy pici nagyítástól már csak pici képkockákat látunk részletek nélkül, az alkalmatlan a további munkára.
  • életlen, homályos képek
    A grafikus nem varázsló, ha valami homályos, ugyan korlátozott kereteken belül javíthat rajta, de illúziókba ne ringassuk magunkat, hogy ide “jó lesz”. Nem lesz jó. Nyomtatva sem fog több látszódni, mint a monitoron.
  • rosszul fotózott képek
    Átlátszó termékek sötét háttéren nem fognak jól mutatni a katalógusban. Némileg ezen is lehetőség van javítani, de sokkal több munka, mint ha egy jó fotót kellene katalógusba tenni. A fényképészet is egy szakma! A tárgyfotózás külön szakág, de egy kis próbálgatással, egy pici időbefektetéssel, egészen jó minőségű fotókat készíthetsz egy általános digitális fényképezőkkel is. Lehetőleg ne mobiltelefonnal készítsd, mégiscsak egy katalógust készítünk!
  • rossz beállítású képek
    A legjobb az lenne, ha minden termék ugyanarra állna és ugyanolyan helyzetben lenne lefotózva, ez azonban sohasem szokott megvalósulni. Törekedj arra, hogy úgy fotózd le, ahogyan te azt láttatni akarod, és ahogy a legtöbb részlet kiderül a termékről, magyarán felismerhető legyen. Te is jobban szeretsz vásárolni olyan dolgot, amit részletesen látsz. Arra is ügyelj, hogy a termék ne torzuljon a fényképen. Korrekcióra bizonyos keretek között lehetőség van.
  • képek elnevezése
    Ez kicsit triviálisnak tűnik, de a legjobb, ha úgy nevezed el a képet, ami a termék neve (ha hosszú akkor rövidíts érthetően). Sokkal gyorsabban tud vele haladni a grafikus, illetve ha összesíted, hogy mi nincs meg, még te is jobban át fogod látni az anyagod.

Tipp: Ami képet megtaláltál, vagy használni akarsz, dobd be a Google képkeresőjébe és látni fogod honnan származik, ki használta előtte. Meg tudod vizsgálni érdemes-e használni, sőt valamilyen szinten látod azt is, hogy jogvédett-e.

Szövegek, adatok, leírások: Ez sem egyszerű, de ez a rész általában megvan, hiszen valamivel eddig is dolgoztatok (pl. ajánlatok, árlisták).
Fontos, hogy lehessen látni a szöveg mennyiségét, hiszen kiadványarculatot így könnyebb lesz elkészíteni. Ügyelj arra, hogy pontosak és frissek legyenek az adatok, ne a szerkesztett változatban kelljen korrektúrázni azokat, mert ott nehezebb lesz átlátni.

Ez még csak az első felvonás, nehogy abbahagyd az olvasást, mert ami ezután jön az is nagyon fontos! >>

Gondold át az előbbi infókat és olvasd tovább a márkáról, márkaépítésről szóló következő anyagunkat. Hamarosan a blogban!

Ha tetszett a cikk oszd meg másokkal is, hiszen számára is értékes infókat tartalmazhat.

Ne csak olvasd, kezdd is megvalósítani, mert ha nem változtatsz, semmi nem fog történni, minden marad a régiben!

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

15 + 5 =

Hogyan kérj ajánlatot egy nyomdától, legyen az digitális, avagy nagyobb ofszet nyomda? Mikor milyen kiadvány típusnál, melyik technológia, papír lehet az optimális választás? Ha dolgozol nyomdával, de nem érted miket írnak az ajánlatukban, akkor ez a cikk különösen hasznos lesz számodra. Néhány hasznos tippet fogsz olvasni és ezután tisztában leszel az alapokkal. Jó ha tudod, mert nyomdával mindenkinek van dolga.
Ez a cikk arra hivatott, hogy világosabbá tegyem, mit kell átgondolnod és milyen buktatók lehetnek a tervezés, szerkesztés közben. Eközben választ fogsz arra is kapni, hogy hogyan fogod magadat jobban megértetni a grafikusoddal. Időt és energiát fogsz megspórolni, ezt megígérhetem! Ha már készítettél kiadványt, akkor is lehetnek olyan pontok, amik hozzásegítenek ahhoz, hogy legközelebb könnyebben vedd ezt az akadályt.
Ahogy az alcímben már írtuk, egy kép többet ér ezer szónál. Vagy legalábbis hatvan-ezerszer gyorsabban tudjuk feldolgozni őket, mint a szavakat. Ha szeretnéd felhívni magadra a célközönséged figyelmét, akkor itt az ideje, hogy elkezdj képekben kommunikálni. Nem mindenki ért a Photoshophoz, illetve nem mindenki szeretne előfizetést fenntartani, hogy néhány képet megszerkesszen felületeire.
A logótervezés egy hosszabb és összetettebb feladat, mint az elsőre gondolnánk. Miért is? Mielőtt hozzáfognánk az ötleteléshez, tudnunk kell néhány fontos információt a cégről, a célcsoport jellemzőiről, a trendekről, stb. Mindezt egy interjú és egy brief segítségével lehet a legegyszerűbben és leggyorsabban kideríteni.
A szerző
Nagy Zoltán vagyok. 2000 óta teszem hatékonyabbá és szebbé a hozzánk forduló cégek arculatát, grafikai jelenlétét, online és offline. Hiszek abban, hogy a magyar vállalkozások versenyképes termékeit, a lehető legjobb marketing és design megoldásokkal lehet eladni idehaza és külföldön. Arról írok, hogyan lesz vizuális kommunikációd erősebb, egységesebb és színesebb. illetve hogyan lesz ebből több pénzed.

Pin It on Pinterest

Share This