Bizonyára hallottál már a Pinterestről, esetleg alkalmanként használtad is, de csak, mint magánember. Valószínűleg eddig az meg sem fordult a fejedben, hogy akár érdemes lehet beépítened az online kommunikációdba, mint hasznos marketingeszközt. Nos, akkor ez a cikk Neked szól, mivel a Pinterest számos lehetőséget hordoz magában, ezért nem szabad szó nélkül elmennünk mellette. Megmutatjuk Neked, hogyan használd a Pinterestet, hogy hozz létre céges profilt és megosztjuk Veled a Microsoft Kanada sikertörténetét is. Megéri Velünk tartanod!
Mi is az a Pinterest tulajdonképpen?
A Pinterest nem más, mint egy vizuális inspirációs közösségi platform, melynek célja, hogy a felhasználói ihletet és ötleteket merítsenek általa. Jellemzően a keresgélők zöme későbbi vásárlásaihoz keres ötletet vagy akár megoldást egy felmerült problémára, így ennek okán még a vásárlási folyamat alatt érhetjük el őket, befolyásolhatjuk döntésüket. Több mint 300 millióan használják világszerte, épp ezért igenis a hasznos marketing eszközök közé sorolhatjuk, mivel népes felhasználótáborának köszönhetően rengeteg potenciális ügyfélhez juthatunk el.
Hazai viszonylatokat nézve, egy 2018-as felmérés alapján több mint 1 millió embert lehet elérni a Pinteresten, ez a szám azóta is csak növekszik.
Nézzük is meg picit közelebbről, hogyan is működik maga a felület:
A Pinterest igazán egyedi megjelenéssel rendelkezik, mely eltér a megszokott közösségi média platformokétól. Ahhoz, hogy használni tudjuk, először tisztázzuk az alapfogalmakat!
Hírfolyam:
A hírfolyam itt is megtalálható és lényegében hasonló szerepet is lát el, mint a többi közösségi felületen. Ha követik a profilodat vagy valamelyik általad létrehozott tábládat, akkor ,ha ezekbe új tartalmat „pinelsz”, az megjelenik a téged követő felhasználók hírfolyamában is.
Megosztott tartalom, vagyis Pin:
A pin lényegében nem más, mint egy olyan tartalom, melyet a felhasználó elment a saját tábláira. Mivel minden pin hivatkozik az eredeti forrásra, ezért a Pinterest nagyszerű forrása lehet az átirányított forgalomnak is. Ha rákattintunk egy nekünk tetsző pinre, akkor átugorhatunk a készítő webhelyére, ahol további tevékenységeket végezhetünk, mint például: vásárlás, információszerzés stb.
Tábla, azaz Board:
Természetesen a pinek gyűjtését nem ömlesztve kell elképzelni. A felhasználók tartalmaik átláthatósága és rendezettsége érdekében táblákat hozhatnak létre, amelyekre menthetik pinjeiket. Épp ezért, könnyedén tudjuk kategorizálni és témákba rendezni mentett tartalmainkat.
Mit kell tenned, ha cégként szeretnéd használni a Pinterestet?
Ahhoz, hogy üzleti tevékenységet folytathass a Pinteresten, szükséged lesz egy üzleti fiókra, mely olyan üzletorientált funkciókat kínál, mint a statisztikák és a hirdetési lehetőségek. Üzleti profilt kétféleképpen is létrehozhatsz: az egyik módja, hogy a már használatban lévő személyes profilodat alakítod át cégesre, a másik pedig, hogy egy teljesen új fiókot regisztrálsz üzleti céllal. Utóbbi létrehozásához nyújtunk most némi segítséget:
Első lépésként, a Pinterest vállalkozásoknak szóló regisztrációs oldalát kell felkeresned és értelemszerűen követve a lépéseket létrehoznod a profilodat. Miután megadtál minden lényegi információt a vállalkozásoddal kapcsolatban (név, e-mail- cím, vállalkozás típusa, helye stb.), ne feledkezz meg a képről sem, a megfelelő méret ide a 165×165 pixel felbontás.
Következő lépésként igényeld meg webhelyedet, melynek segítségével hozzáférhetsz a már említett webhely-analitikához, valamint a követőid így tudni fogják, hogy hol láthatnak még többet tartalmaidból. Továbbá a webhelyedről származó összes pin mellett megjelenik majd a profilképed és hordozni fogják az URL címedet is. Ehhez annyit kell tenned, hogy hozzá kell adnod a webhelyed HTML-kódjához egy metacímkét vagy pedig fel kell töltened egy HTML-fájlt. A profilodon csak egy webhely szerepelhet. Részletes útmutatót ehhez a Pinterest Súgójában találsz.
Ezzel készen is van a fiókod, most már elkezdheted kialakítani a stratégiádat és létrehozhatod az első tábládat. Szerencsére nem kell attól félned, hogy miközben alakítgatod, a tábládat közben már valaki nézegeti is, és egy félkész táblával találkozik. Ha bekapcsolod a Titkos opciót, akkor mindaddig rejtve lesznek tartalmaid, ameddig azt láthatóvá nem teszed, így nyugodtan tudod alakítani. Miután létrehoztad a tábládat, szükséged lesz egy hangzatos megnevezésre is, melynél arra ügyelj, hogy maximum 20 karakteres nevet adj meg, így a Pinterest nem rejti majd el a végét. Ne feledkezz meg a leírásról és a kategorizálásról sem!
Most, hogy már tudod, hogyan hozz létre üzleti céllal profilt, nézzük meg azt is, hogy miként építheted be a kommunikációdba:
A felületet vállalkozóként egyfajta termékkatalógusként alkalmazhatod, amivel a számottevő képi tartalomnak köszönhetően, könnyedén bemutathatod termékeidet. Ahogy azt már korábban is említettük, a Pinterestet az emberek azért használják, hogy inspirálódjanak, ezáltal tájékozódnak a termékről is. Épp ezért, ha olyan vállalkozásod van, melynek tevékenységét szemléltetni tudod képekkel, mint például: étterem, szálloda, grafikai tervezőiroda stb., akkor mindenképp érdemes beépítened a kommunikációdba a Pinterestet is. Továbbá fontosnak tartjuk azt is kiemelni, hogy a felhasználók több mint fele vásárolt már olyan terméket, melyet egy promotált pinben látott.
Tippek és trükkök a Pinterest hatékony kezeléséhez:
Az emberek zöme nagyobb jelentőséget tulajdonít a vizuális megjelenéseknek, mint egy rövidebb-hosszabb szövegnek. Azonban ez nem jelenti azt, hogy ne lenne szükség a jól megírt tartalmakra is, a legjobb, ha ezeket ötvözve alkotjuk meg tartalmunkat.
Készíts stratégiát!
A sikeres Pinterest jelenlét záloga a jól megfontolt és kidolgozott stratégia, melynek célja, hogy a célcsoportot eljuttassa az érdeklődéstől egészen a döntésig, azaz a vásárlásig. Fontos az expozíció és a jó tartalomstratégia. Tervezd meg és építsd fel akár már egy hónappal előre pinjeid sorrendjét és üzenetét. Ne feledkezz meg arról sem, hogy a Pinterest végtére is egy közösségi média felület, ezért kommunikálj ennek megfelelően.
Légy folyamatosan jelen!
Ahhoz, hogy profilod releváns legyen és az is maradhasson a felhasználók számára, fontos, hogy folyamatosan aktív légy. Ugyanis a gyakori jelenlét biztosítja, hogy tartalmaidat és üzeneted szélesebb közönséghez is eljuttathasd.
Optimalizáld képeidet!
,,Egy kép többet mond ezer szónál!”- tartja a mondás, és milyen igaza van! Egy jó minőségű és igényes fotó könnyedén megragadja az emberek figyelmét.
Mivel a felhasználók nagy része mobiltelefonon böngészi a Pinterestet, így inkább álló képeket érdemes kitennünk, valamint törekedjünk a lehető legjobb felbontásra, az ideális képarány 2:3. Amellett, hogy látványban gazdag termékfotókat teszel közzé, a statisztikák azt mutatják, hogy a felhasználók kedvelik azokat a képeket, ahol a termék épp használatban van, ezáltal ugyanis jobban bele tudják képzelni magukat a helyzetbe, így könnyebb vásárlásra ösztönözni őket.
Leírásaid legyenek figyelemfelkeltőek!
Természetesen a képek mellé szükség van beszédes, rövid és figyelemfelkeltő leírásokra is, hogy a felhasználók minél átfogóbb képet kaphassanak arról, hogy milyen termékről/szolgáltatásról van szó. Fontos, hogy a szöveg összhangban legyen azzal, amivel a felhasználók a webhelyedre kattintva találkoznak.
Alkalmazz bővített pineket!A bővített pin lényegében azt jelenti, hogy az adott pinről több információt mutat meg. Onnan tudhatod, hogy egy bővített pinnel van dolgod, hogy a kép alatt és felett extra információ jelenik meg, valamint ha kinagyítva nézed félkövér lesz a címe. Három fő típusa van: recept, cikk és termék. A cikk és recept pinek a webhelyeden történő változások szerint frissülnek, míg a termék pinek a termék legfrissebb árát, adatait és mennyiségét mutatják. Érdemes tehát alkalmazni őket, hiszen olyan – a felhasználó számára értékes – tartalmat közölnek, mely segíthet kattintásra ösztönözni.
Segíts a keresőmotoroknak!
Alkalmazz releváns kulcsszavakat, ne csak a leírásokban, hanem a pinek megnevezésénél is, ezáltal megkönnyíted a keresőmotorok dolgát. Igyekezz természetesnek hatni, a túlerőltetett és mesterkéltnek tűnő kulcsszavazás elrettentheti a felhasználókat. Fontos, hogy ha több pined is ugyanarra a tartalomra mutat a weboldaladon, akkor ne ugyanazt a szövegezést használd mindegyiknél, hanem készíts egyedi leírásokat.
Rendezd táblákba tevékenységedet!
Tábláid legyenek átláthatóak és rendezettek, kategorizáld tartalmaidat és legyenek egyértelműek leírásaid az adott tábláról, ezáltal is segíted a felhasználókat a könnyebb eligazodásban. A Pinteresten már lehetőséged van a csoporttáblák létrehozására is, mely Neked, mint vállalkozónak abban is a segítségedre lehet, hogy közösen tudtok dolgozni projekteken. A pinekre való reagálások segíthetik a projekt során a döntéshozatalt is. Természetesen lehetőséged van arra is, hogy mindezt más felhasználók elől elrejtsd, a tábla titkosításának köszönhetően. Vegyünk egy példát, hogy kicsit jobban bele tudd képzelni magad az egészbe: adott egy termék, melyet szeretnél reklámozni a Pinteresten, ehhez készítesz több képet is, és szeretnéd releváns és hozzáértő emberek véleményét kikérni, mielőtt publikálod.
Ne félj a hirdetésektől!
Ha már úgy alkották meg a Pinterestet, hogy úgy néz ki, mint egy óriási hirdetőtábla, akkor használjuk is ki ezt a tulajdonságát, és hirdessünk a felületen. Hirdetéseinknél használjunk kulcsszavakat, jelöljünk érdeklődési kört és alkalmazzunk demográfiai adatokat is, mint pl.: kor és hely. A Pinteresten választhatunk négy csoport közül, amikor a közönség célzásán gondolkodunk:
– Ügyfelek listája
– Felhasználók, akik valamilyen formában kapcsolatba kerültek a pinjeiddel
– Felhasználók, akik felkeresték a webhelyedet
– Felhasználók, akik hasonló tartalomra kerestek
Dolgozzuk ki minél részletesebben hirdetési stratégiánkat és vágjunk bele bátran a hirdetésekbe.
Most pedig, nézzünk meg egy sikertörténetet!
Microsoft és a Pinterest:
A Microsoft Kanada elsődleges célja egy új közönség megszólítása volt, mellyel növelhetik az Xbox One konzolok, illetve az Xbox-játékok ismertségét; valamint szerették volna a forgalmat a kereskedelmi partnereik webhelyeire irányítani és megszólítani a kanadai közönséget.
A Black Friday alkalmából készítettek egy hirdetéssorozatot, mely egészen szilveszterig tartott. A pineket nem csak Xbox funkciók bemutatására alkalmazták, hanem olyan tartalmakat is felsorakoztattak, amelyeken a felhasználók épp játszanak. Pinjeik lényegre-törőek és egyértelműek voltak, valamint folyamatosan tájékoztatták a közönséget a szezonális leértékelésekről is.
Célzáskor kulcsszavakat és témaköröket alkalmaztak, hogy hirdetéseik eljussanak a kívánt célközönséghez, mint például olyanokhoz, akik Xbox termékeket kerestek, akár karácsonyi ajándéknak is.
Végezetül pedig, hogy ez mennyire volt sikeres? 11 millió kattintás érkezett a kereskedelmi partnereik webhelyeire, és a kampányban szereplő termékek iránt érdeklődés jelentősen megnőtt, valamint megugrottak az eladásaik is.
A konklúzió tehát a következő:
Érdemes-e beépítened a kommunikációdba a Pinterestet? A válasz egyértelműen igen, a Pinterestben számos lehetőség rejlik, melyet egyre több cég felfedez hazánkban is. Fontos, tehát lépést tartanod versenytársaiddal, és kiépítened egy – a céged népszerűsítésére szolgáló – Pinterest profilt. Természetesen, hogy népszerű és látogatott legyen a céges fiókod, ahhoz sokat kell dolgoznod vele, leginkább az elején. Azonban, ha már van a kezedben úgymond egy jó forgatókönyv, és vannak pinelésre váró tartalmaid, akkor bátran vágj bele, légy aktív, légy egyedi.
Kövesd tevékenységünket a Pinteresten is, és meríts inspirációt tartalmainkból!
Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!
A szerző
Szedlák Katalin vagyok. 2014 óta foglalkozom különböző témájú szövegek írásával, az interjúktól egészen a PR cikkekig. Hiszem, hogy alapos kutatómunkával és kellő kreativitással, bármilyen témából kihozhatjuk a maximumot. Kedvelem a marketinghez és a közösségi médiához kapcsolódó témákat, így ezekről szívesen írok.