A folyamatosan változó közösségi média világában, állandóan képben kell lenni. Ami az egyik nap még működött, az lehet, hogy pár nap múlva már megváltozik. Nincs ez másképp a képméreteket illetően sem. Ahogy növekedett a felhasználók tábora, úgy változtak az igények is, így mára már a Facebook is leginkább vizuális elemekből áll. Épp ezért, kiemelkedően fontos, hogy minden képi elemünk megfelelő méretű legyen.

Miért fontos a megfelelő méretezés?

A megfelelő méretek beállítása kulcsfontosságú, ugyanis a Facebook már nem egy statikus felület, melyet leginkább szöveges elemek jellemeznek, hanem egy folyamatosan vizuális tartalmakkal operáló platform.

Ötéves időintervallumot tekintve, hogyan változtak a képméretek?

Összehasonlításunkhoz megnéztük, hogy 2015-höz képest hogyan változtak a Facebook képméretei. Az alap konklúzió, amit levontunk, hogy mobil méretezésről akkoriban még szó sem esett. Se arról, hogy a csoportoknak és eseményeknek is külön méreteket állíthatunk be. Táblázatunkban a teljesség igénye nélkül megmutatunk párat a méretezésbeli különbségekből:

Alapvető méretek és formátumok

Leírásainkban, ahol tudjuk, különválasztjuk a számítógépes és az okostelefonon való megjelenítéseket, és ennek megfelelően megyünk végig a Facebook képméretein. Az ajánlott fájltípusok képeknél a JPG és PNG, videóknál a MOV vagy MP4 kiterjesztés.

Profilkép:

A profilkép kiemelten fontos szerepet tölt be, ugyanis képileg ez mesél először rólunk, nevünk mellett szinte mindenhol feltüntetésre kerül; épp ezért nagyon fontos, hogy megfelelő felbontásban kerüljön feltöltésre. Megjelenítését tekintve, egészen 2018-ig négyzetes alakú volt, manapság azonban már kör alakban jelenik meg, így mindegy milyen formájú a kép amit feltöltesz, azt a Facebook kör alakban fogja megjeleníteni. Ami viszont sokkal lényegesebb, az a mérete.

Számítógépes megjelenítésnél a minimális képpont 180×180, azonban a ténylegesen megjelenített méret 170×170 képpont lesz. Okostelefonon ez a méret 128×128 képpontra módosul. Annak érdekében, hogy profilképed megfelelő minőségben jelenjen meg a Facebook-on, érdemes nagyobb méretű képet feltöltened, és azt méretezned. Tartsd szem előtt azt a tényt, miszerint, ha valaki a profilképedre kattint, akkor az teljes méretében fog megjelenni, és azt te sem szeretnéd, ha egy homályos, torz képpel találkozna. Céges profil esetében a legjobb választás a logó feltöltése, így nevedhez kapásból társítani tudják logódat is.

Borítókép:

A borítóképek méretezése ugyancsak megoszlik asztali és mobil nézetre. Míg a számítógépes nézetnél 820×312 képpont az ideális, addig mobilos felületen ez a méret 640×360 pixelre változik. Annak érdekében, hogy borítóképünk megfelelően jelenjen meg minden eszközön, ne feledkezzünk meg arról, hogy a lényegi tartalmat érdemes középre helyezni, ugyanis jól látszik, hogy mobil eszközön nézve a Facebook keskenyebben, ám magasabban jeleníti meg borítóképünket. Így ahhoz, hogy mindenhol jól mutasson, tartalmunkat mindenképp optimalizálnunk kell.

Üzleti Facebook profilunkra gondoljunk úgy, mint a névjegykártyánkra, fontos, hogy tükrözze tevékenységünket, egységes és jól átgondolt legyen. Ez alapján is véleményt alkotnak rólunk, és egyértelműen a fő cél az, hogy a rólunk/vállalkozásunkról kialakult kép pozitív legyen. Tartsuk szem előtt továbbá azt is, hogy kizárólag jogtiszta képeket használjunk, erre már számos fizetős és ingyenes képadatbázis is létezik.

Borítóvideók:

A céges oldalaknak lehetősége van borítóvideót is beállítani, melynek optimális mérete 820×462 képpont, hossza pedig 20-90 másodperc lehet. Bár már egyre több helyen találkozhatunk vele, azért még mindig inkább a borítóképek vannak előtérben. Érdemes elkészítenünk egy a vállalkozásunk üzenetét hordozó borítóvideót.

Események:

A Facebook események borítókép mérete eltér a profil borítóképétől, optimális mérete 1920×1080 képpont. Ugyanazok az alapelvek követendők a beállítása során, mint a rendes borítóképnél. Attól függően, hogy hol találkozunk vele, méretei eltérőek lesznek:

Asztali hírfolyamban: 470×174 pixel
Mobil hírfolyamban: 560×208 pixel
Jobb oldali oszlopban: 254×133 pixel

Itt is törekedjünk az eseményhez kapcsolódó részletgazdag képet feltölteni, lehetőleg kevés szövegezéssel.

Csoportok:

A Facebook csoportok borítókép mérete 1640×922 pixel azaz 1,91:1 képarány. Így erre a méretre optimalizáljunk, ha feliratot tervezünk a képre. Gyakori hiba a kreatív kiválasztása során, hogy homályos képet töltünk fel vagy túl sok szöveget írunk rá. Ezeket a hibákat próbáljuk meg elkerülni, mivel ez az egyetlen olyan kép, melyet minden csoporttag látni fog, ugyanis a Facebook csoportnak nincs profilképe.

Megosztott képek és linkek mérete:

Képet már mindannyian megosztottunk a Facebook-on, azonban a random méretű képek feltöltésén túl is van élet, és fontos, hogy itt is figyelembe vegyük az ajánlott méretezéseket; ugyanis ezek a leggyakoribb bejegyzések a felületen és így a legkönnyebb kommunikálni is követőinkkel is. Minél több embert érünk el képünk által, annál valószínűbb, hogy általuk új embereket is sikerül majd.

Megosztott képek ideális mérete 1200×630 pixel felbontás.

A linkek közel annyira népszerűek megosztás terén, mint amennyire a sima egyszerű képek. Alapvetően, ha megosztunk egy linket, akkor általában megjelenik vele együtt a linkelt weboldal képe is. Természetesen lehetőségünk van arra is, hogy módosítsuk a linkkel hozott képet manuálisan is, úgy, hogy feltöltjük hozzá azt a képet, amivel szeretnénk, ha megjelenne.

Megosztott linkek képének ideális mérete 1200×628 pixel felbontás.

Előfordulhat az is, hogy amikor beilleszted a linket a profilodba , valamiért nem jeleníti meg a képet vagy egy előző verziót hoz hozzá. Ebben az esetben a link Debuggolása a segítségedre lehet. Itt illeszd be a linket, majd nyomd meg a Debug gombot.

 

Hirdetések mérete

Ahány hirdetési forma létezik, annyiféle vizuális megjelenítéssel és formátummal találkozhatunk. Épp ezért különválasztva nézzük most meg, milyen kritériumoknak kell megfelelniük.

Jobb oldali sávban megjelenő:

Az egyik legrégebbi hirdetési forma a Facebookon, ami számítógépes nézetben a nevéből adódóan is a jobb oldali sávban jelenik meg. Fontos, hogy a megfelelő méretet alkalmazd az itt megjelenő hirdetések esetében is. Az ajánlott méret 1200×628 képpont, a minimális mérete pedig 600×600 pixel. Ennél a hirdetési formánál kizárólag képeket használhatsz, videók megjelenítésére nincs lehetőség.

Marketplace és hírfolyam:

Alapvető hirdetési forma, melynek méretei megegyeznek a jobb oldali sávban megjelenő hirdetések méretével, tehát 1200×628 pixel, minimálisan pedig 600 képpont magas és ugyanennyi széles. Amennyiben a szövegbe beillesztesz egy linket, a kép aránya automatikusan 1,91:1 arányúvá változik.

Carousel:

Fordításban a Carousel jelentése körhinta. Lényegében itt azt értjük alatta, hogy képeket jelenít meg egymás után, 2-től 10 darabig álló méretben. Formátumuk 600×600 pixel, ha eltérünk ettől a méretezéstől, a Facebook levágja a képeket. A megengedett maximális feltölthető méret 30 MB.

Itt már lehetőségünk van videókat is feltöltetni, melyek mérete maximum 4GB lehet és minimum 1280×720 pixelesek lehetnek. Hosszukat tekintve maximum 240 másodperces videót tölthetünk fel, de inkább rövidebb legyen.

Instant experiences (Azonnali élmény):

Nem annyira népszerű, azonban érdemes szót ejtenünk erről a hirdetési formáról is. Gyakorlatilag itt arról van szó, hogy egy kattintásra a teljes képernyőt vagy kijelzőt elfoglaló képi vagy videós tartalom megjeleníthető. Képek esetében itt is a minimum 600 pixel széles és magas méretezést alkalmazzuk, maximum 30 MB-is mérettel.

Videók esetében maximum 4GB és 1200×720 pixel felbontású videót érdemes feltölteni, melynek hossza maximum 240 perc, ám inkább törekedjünk az egy perc hosszúságra.

Messenger:

Ebben az esetben talán nem lep meg senkit, hogy a Messenger hirdetések csak az alkalmazáson belüli felületen jelennek meg és kizárólag csak mobilon. Ajánlott felbontás 1200×628 képpont, a legkisebb feltölthető méret pedig a 254×133 pixel. A felbontások között ugyan variálhatsz, de a Facebook egy tollvonással 1,91:1 arányba fogja vágni a képeidet.

Videó:

A videós hirdetések egyre inkább kezdenek kibontakozni és elterjedni, így a hírfolyamunkat görgetve könnyedén beleakadhatunk egybe. Minőségét tekintve itt jöhet a lehető legjobb és legnagyobb felbontás, ugyanis az optimalizálást a Facebook fogja elintézni helyetted, a méretaránynál törekedj a 16:9-es arány betartására, hogy ne vágja le a Facebook. A videó mérete maximum 4GB lehet, hossza pedig 240 másodperc, de itt is inkább a rövidebb felé tendáljunk.

Az in-stream videók esetében ez a hosszúság 5-15 másodperc lehet. Ezek az úgynevezett beágyazott videók, mellyel már mind találkozhattunk egy videó nézése közben.

Ha videós hirdetést tervezünk, akkor érdemes feliratot készítenünk hozzá, ugyanis a statisztikák azt mutatják, hogy a felhasználók zöme némítva nézi a videókat.

Story:

A Facebook story-ba feltöltött képek átlag 5 másodpercig láthatóak, míg a videók 15 másodpercig. Méretei 1080×1920 pixel mindkét esetben, melyet érdemes betartani, valamint azt is figyelembe venni, hogy az elkészült kreatívok tetején és alján érdemes helyet kihagyni, mivel minden eszközön máshogy jelenik meg, így előfordulhat, hogy levágja ezeket a részeket. Tehát itt is a fontos részeket középre optimalizáljuk.

Open Graph Protokoll használata mire jó?

Az Open Graph Protokoll gyakorlatilag több metacímke, mely segítséget nyújt a Facebooknak a helyes post megjelenítéséhez, úgy, hogy információkat szerez a weboldalról. Az Open Graph metacímkék a weboldal head részébe történő integrálásával a Facebook azonosítani tudja, hogy az az URL, amit szeretnénk megosztani, milyen elemeket használ például: kép, cím.

Ha minden helyesen van beállítva, ám mégsem sikerül a kívánt elemekkel történő megosztás, akkor próbáld meg a fentebb említett Facebook Debuggert is.

Mennyi szöveget helyezzünk el egy képen?

Ha egy képen túl sok szöveget helyezünk el, akkor nagy valószínűséggel az a kép rosszabbul fog teljesíteni, függetlenül attól, hogy organikusan megjelenő képről vagy fizetett hirdetésről beszélünk-e. Eddig az aranyszabály az volt, hogy képünk 20%-a lehet szöveg, amit a Facebook még megfelelőnek talál. Azonban a közösségi felületen belül létezik már olyan megoldás is, amivel ellenőrizhetjük a kép szövegtartalmát. Ezt a Facebook-on belül a Text Overlay alatt érhetjük el. Természetesen semmi sincs kőbe vésve, de azért érdemes megfogadnunk a tanácsokat, és ha szükséges optimalizáljuk képeinket ennek megfelelően.

 

Néhány érdekesség a Facebookkal kapcsolatban

A kijelentkezést követően is nyomon követi a felhasználók által meglátogatott weboldalakat, amennyiben azok rendelkeznek Facebook bővítménnyel.

Ha a beírod a következő URL-t a böngésződbe: https://facebook.com/4, akkor közvetlenül Mark Zuckerberg Facebook oldalára érkezel.

Azért kék a Facebook, mert Mark Zuckerberg piros és zöld színtévesztő, és a kék színből érzékeli a legtöbb árnyalatot.

Egy átlagos felhasználónak 400-500 ismerőse van.

A Facebook első tervezési logóján a bal felső sarokban Al Pacino fiatalkori arcképe található, akit  a társalapító Andrew McCollum tervezett.

Kíváncsiak vagyunk véleményedre! Írd meg!

15 + 6 =

A szerző

Szedlák Katalin vagyok. 2014 óta foglalkozom különböző témájú szövegek írásával, az interjúktól egészen a PR cikkekig. Hiszem, hogy alapos kutatómunkával és kellő kreativitással, bármilyen témából kihozhatjuk a maximumot. Kedvelem a marketinghez és a közösségi médiához kapcsolódó témákat, így ezekről szívesen írok.

 

Bizonyára hallottál már a Pinterestről, esetleg alkalmanként használtad is, de csak, mint magánember. Valószínűleg eddig az meg sem fordult a fejedben, hogy akár érdemes lehet beépítened az online kommunikációdba, mint hasznos marketingeszközt. Nos, akkor ez a cikk Neked szól, mivel a Pinterest számos lehetőséget hordoz magában, ezért nem szabad szó nélkül elmennünk mellette. Megmutatjuk Neked, hogyan használd a Pinterestet, hogy hozz létre céges profilt és megosztjuk Veled a Microsoft Kanada sikertörténetét is. Megéri Velünk tartanod!
Ha még kicsi a céged, vagy egyéni vállalkozó vagy, de nagy terveid vannak akkor ez lehet az első arculati útmutatód. Nem drága, nem bonyolult, de azok az alapok, amire feltétlenül szükséged van a mindennapi kommunikációhoz, azt tartalmazza. Egyszerűen ránézel és máris megvan milyen irányt kell követni, a grafikus csak rápillant és nem fog nagyon gondolkodni a megjelenéseden, hanem elkészíti.
Mészáros Robival való ismeretségünk több évre tekint vissza. Első alkalommal az egyik Marketing Fesztiválon találkoztunk, ahol mint előadó hirdette a márkaépítés fontosságát. Tagja vagyok a közösségének (BrandBirds Klub), részt vettem számos rendezvényén és bátran mondhatom, hogy Robi kishazánkban ma a KKV márkák nagykövete.
Ez a cikk arra hivatott, hogy bemutassam, hogy a jelenleg hazánkban leginkább népszerű közösségi platformok közül melyeket és mire használjunk. Nem feltétlenül kell mindenhol jelen lenned, bár mindegyiken van lehetőséged az ingyenes látogatószerzésre, ezért minimális ráfordítással is látványos eredményeket lehet elérni.

Pin It on Pinterest

Share This